ptotokół Nr X/11 z dnia 30.12.2011 r

Protokół Nr X/11

Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

odbytej w dniu 30 grudnia 2011 r.

 

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:10W Sesji udział wzięło 14 radnych, nieobecna Pani Kulesza Wioleta- usprawiedliwiona (lista obecności: załącznik Nr 1).

 

Ad. 1

Obrady X Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Panią Wójt, Panią Skarbnik, Panie i Panów sołtysów (zał. Nr 2) oraz zaproszonych gości (Zał. Nr 3). W sesji nie uczestniczyli inni mieszkańcy gminy.  Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. 2.

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad X sesji Rady Gminy

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie sesji.

2. Przyjęcie porządku obrad X Sesji Rady Gminy.

3. Przyjęcie protokołu obrad IX Sesji Rady Gminy z dnia 8 grudnia 2011 r.

4. Interpelacje i zapytania radnych.

5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.

6. Podjęcie uchwały w sprawach:

     a/ zmian w budżecie gminy,

     b/ Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2012-2015,

     c/ budżetu gminy na 2012 r.:

        - dyskusja,

        - podjęcie uchwały,

     d/ zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów  

        Społecznych na lata 2006-2016,

    e/ planów pracy Komisji Rady na 2012 r.,

    f/ planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2012 r.,

    g/ planu pracy Rady Gminy na 2012 r. 

7. Wnioski i oświadczenia radnych.

8. Sprawy różne.

9. Zamknięcie posiedzenia.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje do porządku obrad.

Pani Wójt poprosiła, aby wprowadzić do porządku obrad punkt dotyczący przyjęcia stanowiska w sprawie likwidacji Sadu Rejonowego w Zambrowie.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze inne propozycje. Innych propozycji nie było (Zał. Nr 4).

 

Ad. 3.

Następnym punktem będzie przyjęcie protokołu obrad IX sesji Rady Gminy z dnia 8 grudnia 2011 r. Protokół był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.

 

 

Ad. 4.

Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.

 

Ad. 5.

W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami.

Pani Wójt - ostatnia sesja odbyła się 8 grudnia 2011 r. z następującym porządkiem obrad, gdzie Wysoka Rada podjęła uchwały w sprawach:

- obniżenia średniej ceny żyta,

- obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna,

- określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,

- określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

- zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy.

Zgodnie z przepisami uchwały zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Zgodnie z tymi uchwałami są przyjmowane do Urzędu Gminy deklaracje podatkowe, podjęte uchwały zostały wprowadzone w życie. Czas od ostatniej sesji był krótki, więc realizowane były bieżące zadania.

Jeśli Państwo macie pytania, to bardzo proszę, żeby niepotrzebnie przedłużać. Pytań nie było. 

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto (Zał. Nr 5).

 

Ad. 6.

a) W tym punkcie Pani Wójt powiedziała, że kończy się rok i ta uchwała zmieniająca budżet dotyczy porządkowania budżetu. Tam gdzie z przepisów wynika, że Wójt nie może dokonywać zmian własnym zarządzeniem, to wnioskuje do Wysokiej Rady o kosmetykę tego budżetu, żeby nie było przekroczeń. Chce poinformować, że zostały uruchomione dodatkowe środki przez Ministerstwo Finansów i one też są do budżetu wprowadzane, jest to kwota ponad 49 tys. zł, ale oczywiście z przeznaczeniem w tych zmianach do budżetu na różne cele, gdzie brakowało środków. Stan konta jest na plus, ponad 110 tys. zł w tej chwili własnych środków i innych które wpłynęły, jak subwencja. Z tego co widziałam na koncie jest około 220 tys. zł.

Pani Skarbnik – poprawię, mamy dzisiaj 302 tys. zł, gdyż wpłynął jeszcze podatek dochodowy.

Pani Wójt – nie ma krachu, wchodzimy z zabezpieczeniem na wydatki w styczniu z kontem plusowym. Dziękuję, jeśli są pytania, co do tego projektu uchwały, to proszę.

Radni nie zgłaszali innych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 6).

 

b) W tym punkcie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2012 – 2015. Powiedziała że Gmina zaciągnęła kredyty w 2009 r. 577.147 zł na budowę drogi Wiśniówek – Cholewy – Kołomyja, spłacono dotychczas 286.747 zł. W 2011 r. zaciągnięto kredyt 188 tys. na wpłatę udziału w budowie wysypiska śmieci w Czerwonym Borze, również w 2011 roku 64.122 zł pożyczkę na prefinansowanie remontu świetlicy we wsi Wróble na okres do zwrotu środków unijnych przez Urząd Marszałkowski. Następnie przedstawiła stan długu Gminy, zgodnie z projektem uchwały.

Pani Wójt dodała, że pożyczka 64 tys. jest zabezpieczona spłata przez Urząd Marszałkowski, więc nam nie generuje długu. Zaciągaliśmy wcześniej kredyt na wysypisko w transzach, ostatnia transza 47 tys. została tera uruchomiona a pierwsza w połowie listopada, także tych odsetek wiele nie będzie i jeśli uda nam się w przyszłym roku spłacić, to będzie bardzo korzystnie. Dziękuję.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zgłaszali uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2012 – 2015 i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2012 – 2015 została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 7).

 

c) W tym punkcie Pani Wójt powiedziała, że w listopadzie został Wysokiej Radzie przedłożony projekt budżetu na 2012 r., który zakładał nieco inny kształt w dochodach i wydatkach oraz załącznik inwestycyjny. Na dzisiejszej sesji chcę złożyć Wysokiej Radzie autopoprawkę zwiększającą i dochody i wydatki Gminy. Wynika to z tego, że po ostatniej sesji podatkowej mogliśmy wprowadzić większe dochody z tytułu nieco innych podatków, niż w ubiegłym roku. Dochód podatku od nieruchomości został zwiększony też o deklarację stacji paliw Lotos, gdyż w tej chwili nie płacił ze względu na prowadzenie inwestycji w roku podatkowym 2011, ale już od tego roku podatkowego wchodzi już do rozliczenia. Jeśli chodzi o wzrost tych dochodów, to Pani Wójt przedstawiła szczegółowo autopoprawkę dotyczącą dochodów i wydatków oraz załącznika inwestycyjnego (Zał. Nr 8). Zostawiamy rezerwę w granicach 66 tys. zł. do dyspozycji Wójta, która nie przekracza 1% budżetu. W budżecie około 900 tys. to świadczenia rodzinne, które przepływają przez nasz budżet oraz subwencja oświatowa, która nigdy nie wystarczała. Panujemy zachowanie sieci szkół w kształcie, jak w tej chwili istnieje, przy czym Zanie z propozycja przekształcenia, tj. podjecie uchwały likwidacyjnej, jeżeli Kuratorium nie zmieni stanowiska, a następnie podpisanie porozumienia z Edukatorem, co zmniejszy wydatkowane środki na tę szkołę. Jest tu jeszcze do lutego czas na spotkania z rodzicami, Edukatorem. To wszystko jeśli chodzi o ogólny zarys budżetu, bo życie później koryguje i wprowadzamy zmiany, w zależności od tego, jakie są potrzeby. Jeśli chodzi o majątek, to przeznaczamy spora część majątku do sprzedaży, ale nie spieszymy się z tą sprzedażą, bo gdy ruszy już budowa przydomowych oczyszczalni, będziemy zbierać te środki. Procedura zbycia powinna być otwarta i rozpropagowane dla wielu nabywców, i żeby było wiadome, że taki majątek gmina zbywa. Jeżeli będziemy sprzedawać, to środki będziemy gromadzić na oczyszczalnie, nie będziemy przejadać.

Następnie Pani Skarbnik przedstawiła szczegółowiej główne założenia budżetu (Zał. Nr 9).

Pani Wójt powiedziała, że planujemy dochody ze sprzedaży mienia na budowaną trasę szybkiego ruchu S-8 są to dróżki polne około 1 ha, które stanowią mienie gminne, jest już podział działek i na pewno zbycie tego będzie na rzecz gminy. Natomiast cały czas czekamy na szacunek ile wart jest Ośrodek Zdrowia.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zgłaszali innych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę sprawie budżetu gminy na 2012 rok  i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie budżetu gminy Kołaki Kościelne na 2012 rok została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).

 

d) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały  zmieniającej Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów  Społecznych na lata 2006-2016. Zawiera on zmianę załączników do uchwały zasadniczej, są to załączniki – Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaki Kościelne na 2012 r. Te załączniki uchwalane są na każdy rok. Realizowane są ze środków pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. W ramach tego programu realizuje się działania promocyjne, szkolenia członków komisji, kosztów sądowych. Dziękuję. Proszę o pytania.

Radni nie zgłaszali innych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę zmieniającą Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-2016 i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała zmieniająca Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-2016 została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 9).

 

e) W tym punkcie Przewodnicząca Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pani Bożena Jaworowska przedstawiła plan pracy tej Komisji na 2012 rok.

Uwag do przedstawionego planu radni nie zgłaszali.

Następnie Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Pan Andrzej Długoborski przedstawił plan pracy tej Komisji.

Uwag do przedstawionego planu radni nie zgłaszali.

W związku z tym, że nie było uwag, Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).

 

f) W tym punkcie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Krzysztof Misiewicz przedstawił plan pracy na 2012 r. tej Komisji.

Radni nie wnosili uwag, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2012 rok i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 11).

 

g/ W tym punkcie Przewodniczący rady poprosił Panią Danutę Niewińska – Sekretarza Gminy o odczytanie planu pracy Rady Gminy na 2012 r.

Przewodniczący Rady poprosił o uwagi. Radni nie zgłosili uwag, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie planu pracy Rady Gminy na 2012 rok i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie planu pracy Rady Gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 12).

 

Ad. 7.

W tym punkcie Pani Wójt powiedziała, że na ostatnich posiedzeniach Komisji Pan Radny Andrzej Długoborski zgłosił taka inicjatywę, aby Wysoka Rada przyjęła stanowisko i wystosowała go do Ministerstwa Sprawiedliwości w związku z planowaną likwidacją Sądu Rejonowego w Zambrowie. Takie stanowisko zostało przygotowane. Pani Wójt odczytała treść stanowiska (Zał. Nr 13).

Treść stanowiska zostanie zamieszczona na stronie internetowej Gminy Kołaki oraz na zambrow.org a także przekazane do Ministerstwa Sprawiedliwości. Pani Wójt poprosiła o przegłosowanie tego stanowiska.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję przed głosowaniem. Dyskusji nie podjęto. Przewodniczący Rady poprosił o przegłosowanie tego stanowiska:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że stanowisko Rady Gminy Kołaki Kościelne w sprawie sprzeciwu likwidacji Sądu Rejonowego w Zambrowie został przyjęte jednogłośnie (Zał. Nr 13).

 

Ad. 8.

W sprawach różnych głos zabrał Pan Marek Komorowski – radny Sejmiku Województwa Podlaskiego. Pogratulował za uchwalenie budżetu na 2012 rok, bo bez budżetu żadna gmina nie może sprawnie funkcjonować. Podziękował za współpracę i złożył życzenia Noworoczne.

Następnie głos zabrał Pan Henryk Jaworowski Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Zambrowskiego, który podziękował też za współpracę z Powiatem. Powiedział, że budżet Powiatu też została uchwalony, ale w 2012 roku żadna inwestycja do realizacji na terenie gminy Kołaki Kościelne nie została przyjęta, chociaż z Panią Wójt opracowaliśmy zadania, które by mogły być zrealizowane na terenie gminy, ale niestety nie udało się nic uzyskać. Powodem głównym było to, że inspektorzy przyglądając się mostowi na ulicy Polowej w Zambrowie zakładali remont, ale okazało się, że trzeba było od podstaw rozebrać i nowy zbudować i to pochłonęło bardzo duże pieniądze, bo około 3 mln, a trafiło się jeszcze następne takie nieszczęście, że zawalił się most na Krajewie Białym i trzeba było wyłożyć dodatkowe środki na realizację tej inwestycji.

Jeśli chodzi o likwidację Sądu to stanowisko Powiatu jest takie same, jeśli chodzi o Policję to wyniki pracy były bardzo dobre, i spodziewaliśmy się, że będą jakieś gratyfikacje a oni po prostu zabrali etaty. Cały czas nas okrajają, mniej o 10 etatów. To zmniejszają w terenie, ale niech ktoś mi powie, czy w centrali ubył jeden urzędnik. Wszystko ograbiają tylko na dole. Szpital to też jest następna sprawa. Był prowadzony przez dwa podmioty, była to spółka Powiatu i Miasta Zambrów. Miasto Zambrów zrezygnowało z uczestnictwa i przekazało szpital Powiatowi, teraz okazuje się, że sam Powiat prowadzi ten szpital. Nie jest to łatwe zadanie, bo wiadomo, że mieszkańcy z całego Powiatu się leczą. Nie wiadomo jak będą przebiegały podpisanie kontraktu z NFZ, bo słyszycie jak to się wszystko odbywa. Zostało przeprowadzone w szpitalu kilka inwestycji, ale to wszystko jest mało i niedobrze by było, żeby ten szpital upadł. Wszyscy się zastanawiają, jak poradzić sobie z tym tematem. Mój osobisty pogląd, to żeby gminy uczestniczyły w prowadzeniu szpitala. Zdaję sobie sprawę, że Gmina Kołaki Kościelne nie ma takich funduszy i nie może  konkurować z Miastem Zambrów, ale nie o to chodzi. Chodzi o to żeby gminy były w Zarządzie i mogły to kontrolować, dawać pomysły, co tu dalej, bo najbliższy szpital jest w Wysokiem Mazowieckiem, bo jeśli by to upadło to trzeba do Mazowiecka. W Mazowiecku ostro się biorą, chcą budować oddział chirurgiczny, my też chcieliśmy, ale okazało się, że to jest nierealne. Wszystko to idzie do Mazowiecka i dlaczego nie odwrócić, żeby z Mazowiecka przyszło do Zambrowa. Nasz Powiat rozbierają po kawałku, Starostowie przejmują się, bo każdy by chciał, żeby tu było najwięcej. Wszystko to polityka, bo tam są radni i posłowie a my nie mamy posła z Powiatu. W imieniu Starostów i Powiatu Pan Henryk Jaworowski złożył życzenia noworoczne.

Pani Wójt powiedziała, że wielkiego wsparcia Radnego Sejmiku Województwa nie nadużywaliśmy, ale ten rok będzie inny, bo będą wnioski składane te priorytetowe, przede wszystkim PROW i będziemy zabiegać o wsparcie.

Teraz obserwuje, że Wysokie Mazowieckie kłóci się ze sobą, ale wspólnie wystawia armię ludzi do walki na zewnątrz i proszę Pana Przewodniczącego, żeby miał Pan wpływ na to, żeby przynajmniej raz w kwartale Wójtowie spotykali się ze Starostą, bo tego nigdy nie było, każdy sobie rzepkę skrobie. Z przykrością stwierdzę, że poprzedni Zarząd realizował własną politykę w oderwaniu od rzeczywistości. I tak specjalistyczny szpital, to trzeba zapomnieć, i takie jest stanowisko moje jako Wójta i mieszkańca gminy Kołaki, utrzymać tylko szpital ratujący życie i to ma szansę powodzenia, bo przeszczepów wątroby tu się nie będzie wykonywać. Jestem już nauczona, ale z Miastem żadnych spółek, ale jeśli Powiat przejmie szpital do prowadzenia i złoży solidny projekt uratowania szpitala, to pierwsza wejdę z pomocą, bo ten szpital musi być i ratować życie. Politykę trzeba zostawić i ponad podziałami samorządy muszą działać we wspólnym celu i od tego nie ma odwrotu. My też się sprzeczamy i mówimy różne rzeczy, ale priorytetem jest gmina w kryzysie. I taki wniosek składam, żeby Pan zmobilizował, żeby raz w kwartale były takie spotkania, to była dobra praktyka.

Pan Andrzej Długoborski – chciałbym zapytać Panią Skarbnik – z czego wypływa różnica w subwencjach szkolnych a tym co idzie na szkołę, te ponad 500 tys.

Druga sprawa – to wypłynęła podczas wypowiedzi Pana Wiceprzewodniczącego Powiatu, chciałbym zobaczyć kosztorys tego mostu, ile tam stal kosztowała, że to aż 3 mln opiewał budżet budowy tego mostu, bo to dla mnie jako rolnika jest to rzecz niewyobrażalna, bo za granicą 30 do 40% buduje się taniej niż u nas.

Następna sprawa – nie może być, że w tak strategicznym punkcie, jakim jest Zambrów ktoś powiedział o likwidacji szpitala, ten szpital musi się sam obronić. Przy tylu wypadkach na ósemce kilka razy dziennie jedzie pogotowie i wiadomo, że tych ludzi ratuje szpital zambrowski.

I jeszcze jest jedna sprawa – nie silny jest Powiat Wysokomazowiecki, tylko my jesteśmy bardzo słabym Powiatem, bez dyskusji, bez inicjatyw, tylko takie granie na ugranie punktów dla siebie a być może wyborcy zauważą, jak będę startował gdzieś wyżej, tak gra Zarząd Powiatu, takie mam wrażenie. Dziękuję bardzo.

Pani Skarbnik odpowiada na pytanie Pana Andrzeja Długoborskiego – chodzi o to że różnica między subwencją oświatową a kosztami na utrzymanie szkół. Wygląda to w ten sposób, że mamy subwencji oświatowej  2.092.000 mln a utrzymanie szkół 2.611.450 zł i to są koszty utrzymania tych szkół.

Pani Wójt – są to jeszcze dodatkowe koszty jak dowożenie, dożywianie, to są dodatkowe pieniądze.

Pan Andrzej Długoborski – a ile jest subwencji na ucznia?

Pani Wójt – ok. 6 tys.

Pan Zalewski Sławomir – a ile kosztuje przykładowo uczeń w Kołakach ile w Zaniach?

Pani Wójt – o tym będziemy dyskutować przy likwidacji szkoły w Zaniach, największe koszty to nauczyciele.

Pan Jaworowski Henryk – nasunęło mi się, że Pan Długoborski złożył taki wniosek i bardzo dobrze, odniosę się do tego mostu – oglądałem jak ten most budowali i powiem tak, że z tego mostu można by było zrobić dwa mosty na pewno i nie na 100 lat ale na 400 lat, tylko są normy w Unii i wg tych norm trzeba się trzymać, ale niezależnie od tego to ja przekażę i na ręce Pani Wójt to przekażemy. Następny wniosek odnośnie spotkań, to zostaną przeze mnie złożone, Bo jako wiceprzewodniczący mam trochę więcej tego wglądu, bliżej tych spraw jestem.

 

Ad. 9.

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady X sesji Rady Gminy.

Pani Wójt zaprosił wszystkich na pozostanie na opłatek.

 

 

         Protokolant                                                                     Przewodniczący Rady Gminy

    

     Hanna Dąbrowska                                                                Bogdan Józef Dąbrowski

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2012-02-23

Data modyfikacji: 2012-02-23

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2012-02-23