ptotokół Nr VI/11 z dnia 02.09.2011 r

 

Protokół Nr VI/11

Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

odbytej w dniu 2 września 2011 r.


Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:00. W Sesji udział wzięło 15 radnych (lista obecności: załącznik Nr 1).


Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie sesji.

2. Przyjęcie porządku obrad VI Sesji Rady Gminy.

3. Przyjęcie protokołu obrad V Sesji Rady Gminy z dnia 21 czerwca 2011 r.

4. Interpelacje i zapytania radnych.

5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.

6. Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie gminy,

b/ zgody na zbycie nieruchomości gruntowych, oznaczonych jako działki nr 124/14 i

126/13 położonych w obrębie wsi Ćwikły Rupie w drodze bezprzetargowej,

c/ Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2016.

d/ skargi złożonej przez Pana Kotowskiego Romana – Usługi Transportowe,

e/ odwołania Skarbnika Gminy,

f/ powołania Skarbnika Gminy.

7. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy oraz o przebiegu wykonania planu

finansowego instytucji kultury za I półrocze 2011 r.

8. Rozpatrzenie wniosków złożonych do Rady Gminy (realizacji inwestycji pod nazwą

„Przebudowa drogi powiatowej Nr 1938B Wygoda – Modzele Wypychy – Zanie – do drogi

krajowej Nr 8 wraz z przebudową obiektów inżynierskich”.

9. Wnioski i oświadczenia radnych.

10. Sprawy różne.

11. Zamknięcie posiedzenia. 

Ad. 1

Obrady VI Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Panią Wójt, Panią Skarbnik, Panie i Panów sołtysów (zał. Nr 2), przybyłych gości i kierowników jednostek organizacyjnych gminy (Zał. Nr 3) a także mieszkańców gminy Kołaki Kościelne uczestniczących w obradach (Zał. Nr 4). Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi 100% kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.


Ad. 2.

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad VI sesji Rady Gminy i zapytał, czy są jakieś uwagi czy inne propozycje.

Innych propozycji i wniosków nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad uważa się za przyjęty.


Ad. 3.

Następnym naszym punktem będzie przyjęcie protokołu obrad V sesji Rady Gminy z dnia 21 czerwca 2011 r. Protokół był wyłożony do wglądu. Zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.


Ad. 4.

Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.


Ad. 5.

W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami.

Pani Wójt przedstawiła informację o pracy między sesjami (Zał. Nr 5).

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.


Ad. 6.

a) W tym punkcie Pani Skarbnik przedstawiła propozycję zmian w budżecie gminy.

Pani Wójt dodała, że nie było czasu na przygotowanie się, bo wczoraj wpłynęła informacja nowego porozumienia z Miastem Zambrów, gdzie zostały uwzględnione niektóre propozycje, które gmina proponowała, bo byliśmy jedyna gminą, która optowała, jeśli chodzi o budowę wspólnego wysypiska, w tej chwili skłania się Miasto Zambrów do takiego zapisu, że bez zgody żadnej z gmin nie będzie mogło zbyć z tego majątku żadnych udziałów, czyli nasza wspólna budowa jest zabezpieczona, bo gdyby kiedy kol wiek Miasto Zambrów chciało zbyć ten majątek, to będzie musiało zwrócić gminie wraz z odsetkami wkład poniesiony w budowę. Drugi zapis o cenie śmieci, jaki mamy wpływ, że będziemy opiniować jako podmiot, który występuje w tej wspólnej budowie, będziemy opiniować cenę śmieci. Przeanalizujemy jeszcze, czy gdzieś się nie przemknęło, czy bez naszej zgody się przyjmuje gdzieś z innych gmin śmieci, bo nie bardzo miałam czas, żeby się do tego prawnie odnieść, w każdym razie jest już jeden akcent i do 16 września musimy z Wysoką Rada rozstrzygnąć, myślę że będziemy musieli się jeszcze spotkać w komisjach, żeby znowu wprowadzić do budżetu. Na razie tego nie ma, bo za wcześnie żeby coś proponować bez zgody komisji.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Radni nie zgłaszali uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie:

- za – 15 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 6).


b) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie następnego projektu uchwały.

Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych, oznaczonych jako działki nr 124/14 i 126/13 położonych w obrębie wsi Ćwikły Rupie w drodze bezprzetargowej. Powiedziała, że jest ostateczny podział tych działek, zakończony decyzją administracyjną i wymagana jest uchwała podjęta po uprawomocnieniu decyzji o podziale. Dziękuję bardzo.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych, oznaczonych jako działki nr 124/14 i 126/13 położonych w obrębie wsi Ćwikły Rupie w drodze bezprzetargowej i poprosił o głosowanie:

- za – 14 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 1 głos (Konarzewski Mirosław)

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych, oznaczonych jako działki nr 124/14 i 126/13 położonych w obrębie wsi Ćwikły Rupie w drodze bezprzetargowej została przyjęta przy jednym głosie wstrzymującym się (Zał. Nr 7).


c) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Dorotę Bogdańską – kierownika OPS o przedstawienie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2016.

Pani Kierownik OPS przedstawiła szczegółowo projekt uchwały w tej sprawie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie:

- za – 15 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2016 została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).


d) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie następnego punktu dotyczącego złożonej skargi przez Pana Kotowskiego Romana – Usługi Transportowe.

Pan Krzysztof Misiewicz przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej w tej sprawie.

Głos zabrała Pani Wójt, powiedziała że rzecz się miała w 2009 r., kiedy przystąpiliśmy do budowy parkingu i okazało się wtedy, że jeżeli zrealizujemy tę inwestycję, to będzie problem z wywiezieniem mułu ze stawu, podjęto szybkie działania o wyłonienie jakiejś firmy, która dokona osuszenia tego stawu, wywiezienia mułu, uregulowania rzeczki, która dopływa do stawu, był tez roboty takie, jak porządkowanie wysypiska w Saniach. Jedną z taki firm, która uczestniczyła w negocjacjach był Pan Roman Kotowski. Nie pamiętam, jakie to były dni, acz kol wiek prowadziłam postępowanie i wyjaśniałam z pracownikiem ówczesnym, który pracował. Ponieważ takie negocjacje zwykle prowadzi Wójt, natomiast jeśli chodzi o plac budowy i ustalenie terminu, to przekazanie takiego placu dokonuje merytoryczny pracownik, który jest odpowiedzialny, wtedy to prowadził Pan Janusz Gosk. Miałam trochę zawahania, czy po takich negocjacjach nie polecił czasami Panu, mimo, że umowa nie była zawarta, ale takiej sytuacji nie było. Pamiętam, że to była sobota, bo nikt się nie spodziewał, że Pan sobie wszedł i swoim wymysłem zaczynał tam realizować. Oczywiście usunął ileś tam tych olsz, natomiast wykopał wokół stawu rów, bo mu się wydawało, że takie prace to wykonanie tylko skarpy, a ten cały środek miał zostać. Nie wiem, czy czasami nie alarmował w tej sprawie, że podjęte zostały jakieś roboty przy tym stawie, bo to pamiętam była sobota, na pewno w pracy nas nie było, więc raz, że to było dewastowanie niezgodnie z planem, nikt nie wprowadził, nie polecił, bo o tym, że ja mówię np. że jest ileś drzew do wycięcia, to nie oznacza, że zawarłam z każdym od razu umowę, tylko szukam potencjalnego wykonawcy, kto to zrobi taniej i tak dalej. Informuję, jakie pieniądze przeznaczam i termin, ale są pewne zasady budowlane, nie pierwszy raz Pan Roman Kotowski u nas pracował, że zawsze się wprowadzamy na plac budowy, ustala się termin i kiedy, zobaczyć od czego zacząć, tak to robimy. I tutaj poprosiła, żeby opuścił plac budowy, pewnie, że jakieś rzeczy tam wykonał, acz kol wiek nigdy, a jeszcze ponieważ wiedział, że jest wysypisko śmieci do uporządkowania, to z tymi maszynami, doskonale też pamiętam, że powiedziałam, żeby skoro tutaj samowolnie zaczął, żeby na te Sanie w ogóle nie jechał, to na pewno takie słowa padły ode mnie. Mimo wszystko on nic nikomu nie mówiąc, gdzieś z tą koparką pojechał i se Sanie regulował. Przy czym też nie pamiętam, bo to przecież jest tyle czasu, czy to ówczesny radny, czy sołtys przyszedł i mówi, że tak jest to tam zrobione, że trzeba jeszcze raz porządkować i wiem, że byłam zaskoczona bardzo, że on w ogóle jakieś rzeczy robił. W później wykonał to Wiencko, na pewno została zawarta umowa, wtedy robił również z Kossakami, ci którzy byli zainteresowani i byli w poprzedniej kadencji radnymi pamiętają na pewno sytuację, kiedy dyskutowaliśmy na wspólnych komisjach o tym, w jaki sposób on tam wszedł. Pierwsza rzecz jest taka, że rzeczywiście jest jakaś umowa ustna i obliguje do tego, żeby ją realizować, ale są na to dokumenty, że ktoś tę prace odebrał, że była złożona w terminie faktura. Nie było nic, raptem w tym roku sobie przypomniał, ma jedną fakturę z 2009 r. a inną jeszcze z 2011 r. złożył o wypłacenie ok. 9 tys. zł wraz z odsetkami, na co nie wyraziłam zgody, bo nie ma ani zawartej umowy a prace wykonał zupełnie kto inny. A tak na dobra sprawę to była dewastacja linii brzegowej, która do dzisiejszego dnia skutkuje tym, że brakowało później do projektu metrów od tej wiaty do odbioru i trzeba było usypywać skarpę. Mówię to bo jest już po czasie, żeby ktoś kto przyjedzie odbierać roboty nasze, tego kącika ekologicznego, jak zmierzy od linii stawu do wiaty, to usypaliśmy, ale to do dzisiaj się obsuwa i to była raczej dewastacja a nie. Ponieważ ja odmówiłam, on zrobił wezwanie do zapłaty, które wpłynęło do gminy 1 lipca, z natychmiastowym terminem regulacji 7 dni. Nigdy tak nie ma, że wyznacza to ktoś…, a następnie złożył skargę, że nie zrealizowałam tego żądania. Skarga dotyczy tak naprawdę, że Wójt nie zrealizowała jego żądania i opieszale podejmuje odpowiedź, ona nie skutkuje w tym momencie niczym, jeśli jest opieszałość urzędów, to tak, bo od decyzji nie można się odwołać itd. Ale tu takiej sytuacji nie było. Nie mniej jednak odpowiedź była udzielona 19 lipca, czyli generalnie 18 dni po złożeniu tego wezwania, a przede wszystkim dlatego, że musiałam też porozmawiać z Januszem Goskiem, który wtedy pracował na tym stanowisku, który był na urlopie i ja byłam na urlopie i tak te 18 dni minęło, a skargę Pan złożył dopiero 21 lipca, czyli też po terminie udzielonej odpowiedzi. Tutaj Wysoka Rada jakby merytorycznie nie może uznawać skargi w sensie takim, czy ja powinnam zapłacić, czy nie, bo regulują to przepisy, jest też postępowanie sądowe i na pewno w Sądzie spotkamy się i jeśli Sąd uzna, że jednak powinno się za te roboty, które tak naprawdę mówię były bez zgody gminy byle jak wykonane, nie ma żadnych dokumentów na to, że kiedykolwiek ktoś to odebrał i zlecił, no zobaczymy, na razie tak ta sytuacja wygląda. W Sądzie będę jednak bronić stanowiska gminy, że jeśli chodzi o zapłatę, to ona jest bezzasadna, bo to była dewastacja samowolna zresztą, bez wprowadzenia i polecenia na plac budowy. Dziękuję.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący przedstawił uchwałę w tej sprawie i poprosił o głosowanie:

- za – 15 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie skargi na działalność Wójta została uznana za bezzasadną i odrzucona jednogłośnie (Zał. Nr 9).


e) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy. Powiedziała, że w porządku dzisiejszych obrad znalazły się dwa współgrające punkty, tj. odwołanie a następnie powołanie Skarbnika Gminy, ale głosowanie nad każdym projektem musi się odbyć oddzielnie, ale jeśli Państwo pozwolą, to za jednym wystąpieniem przedstawię oba projekty. Chodzi tu o to, że nasza Pani Skarbnik uzyskała już wiek emerytalny, nie mniej jednaj jej życzeniem i moim jest również dalsza nasza wspólna praca na rzecz gminy, ale ponieważ zmieniają się przepisy, i mogła by utracić pewne emerytalne uprawnienia, gdyby we wrześniu nie zaprzestała swojej działalności przez jeden dzień, takie są niestety przepisy ZUS, wtedy te uprawnienia straci. W związku z powyższym proponuję podjęcie dwóch tych uchwał o odwołaniu z dniem dzisiejszym, natomiast w dzisiejszym dniu powołał ją znowu kolejną uchwałą od poniedziałku, co pozwoli Pani Skarbnik pracować dalej z nami, natomiast nie utraci wszystkich swoich przywilei, które do tej pory uzyskała po 40 latach pracy na rzecz gminy.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy i poprosił o głosowanie:

- za – 15 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie odwołania Skarbnika Gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).


f) W tym punkcie Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie powołania Skarbnika Gminy i poprosił o głosowanie:

- za – 15 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie powołania Skarbnika Gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 11).

Pani Skarbnik podziękowała Radnym.


Ad. 7.

W tym punkcie Pani Skarbnik przedstawiła informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy oraz o przebiegu wykonania planu finansowego instytucji kultury za I półrocze 2011 r.

Powiedziała, że informacja była przedłożona RIO do zaopiniowania i została zaopiniowana pozytywnie. Informacja była też przekazana dla wszystkich radnych. Następnie dokładnie omówiła wykonanie budżetu za I półrocze 2011 r. i poprosiła o pytania (Zał. Nr 12).

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.


Ad. 8.

W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie wniosków złożonych do Rady Gminy, tj. realizacji inwestycji pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1938B Wygoda – Modzele Wypychy – Zanie – do drogi krajowej Nr 8 wraz z przebudową obiektów inżynierskich”.

Pani Wójt powiedziała, że wpłynął wniosek 1 sierpnia tego roku od Zarządu Powiatu, który przedstawiła radnym. Środki na tę drogę pochodzą ze „schetynówki”, to co realizowaliśmy, a teraz jeżeli udałoby się to z tego programu chcemy zrealizować drogę do Podłatk, bo jest to teraz jedyna droga gminna, na która możliwe jest pozyskanie środków, inne pozostałe drogi musimy robić z własnych środków. Do tej pory było 50% zwrotu, ale już się mówi, że będzie 30%. Na wszystkich komisjach na temat tego wniosku rozmawialiśmy, przy czym na posiedzenie Komisji Finansów został zaproszony Starosta i dyrektor Zarządu Dróg, ze względu na ten złożony wniosek i chciałam, żeby trochę radnym przybliżył ten temat, a do dyrektora Laska miałam pewne rzeczy i w obecności Starosty chciałam porozmawiać o tym jak ta współpraca nad bezpieczeństwem dróg powiatowych wygląda i realizacja niektórych remontów. Przybył też wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Henryk Jaworowski. Zapytałam o koszt realizacji tej inwestycji, super dokumentacja, można będzie czołgami tam jeździć i cały odcinek gminy Zambrów i Kołak szacowany jest kosztorysowo na 24 mln, po przetargu może być to 22, większa część na gminie Kołaki, około 13 mln, bo koszt realizacji zwiększa most na Zaniach i w sumie zostaje nam 4 mln. O tę drogę ubiegamy się od wielu lat, znalazłam dokumenty i zdjęcia, które wysyłałam, kiedy były i listy indykatywne i program regionalny wtedy był, gdzie do dróg dokładano 80%, ale jakoś ani nasi radni ani Pan Starosta nie mógł przebić się z tym programem, tylko raptem dzisiaj jak jest 30% dopłaty, top za taka łaskę publicznie dziękuję. Nawet w ubiegłym roku cały czas mówiłam, że Powiat Zambrowski złożył wniosek na Jana Pawła, a nie np. naszej drogi, bo im się przeciągnął projekt, ale mało tego, sama złożyłam propozycję – proszę politycznego chodnika do Wójta nie budować na drodze powiatowej, tylko zrobić dokumentację i to wnieść jako nasz wkład. Nie wiem, czy Państwo sobie przypominacie, kto był wtedy na sesjach, to wie, że takie postulaty składałam, a dzisiaj takie opowiadanie, że zaczną, bo jest dalsze pytanie do Pana Starosty skierowane – to od kogo zaczną robić te odcinki? To po co opowiadać, jak i tak zaczną od Zambrowa, taką politykę, bo my możemy przeznaczyć 200 - 200 tys. a nie 4 mln, to wszystko na co gminę stać, to są nasze realia. Trzeba dzisiaj powiedzieć wprost, że nie liczymy się dzisiaj w tej wspólnej inwestycji, ale ta inwestycja jest gminie potrzebna, bo po wybudowaniu obwodnicy od samego Mazowiecka tu wszystko będzie jechało. Moim zdanie to nie tylko dobrze ją wyremontują i to wystarczy. Nie jest to zadanie gminy, tylko Powiatu. Będzie taka odpowiedź, że jesteśmy za, ale rozpatrzymy to w przyszłym projekcie budżetu, ile możemy dołożyć, realnie ocenimy nasze szanse, bo nie będzie to na pewno 50%, czy 4 mln. To jest stanowisko Wójta Gminy, który ocenia realnie sytuację budżetu.


Ad. 9.

Radni nie składali wniosków i oświadczeń.


Ad. 10.

W sprawach różnych głos zabrał Pan Jacek Werpachowski kierownik ZPM w Zambrowie MLEKPOL, który podziękował i zaprosił radnych i sołtysów na wyjazd do zakładu w Zambrowie na zapoznanie się produkcją prowadzoną przez ten zakład. Chcieliśmy po 8 latach pracy w MLEKPOLU pochwalić się tym, co zrobiliśmy dzięki naszej wspólnej pracy, bo większość jest producentami mleka i dzięki wam ten zakład się rozwija. W ostatnim roku to widać bardzo dokładnie i dobrze. Jednocześnie w imieniu prezesa Mlekpolu Pana Edmunda Borawskiego na spotkanie na godz. 13:00 w zakładzie w Zambrowie, żeby porozmawiać o planach na przyszłość dla naszego zakładu.


Ad. 12.

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady VI sesji Rady Gminy.



Protokolant Przewodniczący Rady Gminy


Hanna Dąbrowska Bogdan Józef Dąbrowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2011-12-01

Data modyfikacji: 2011-12-01

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2011-12-01