NR 115/09 z 16.06.2009r

ZARZĄDZENIE NR 115/09
WÓJTA GMINY KOŁAKI KOŚCIELNE
z dnia 16 czerwca 2009 r.
w sprawie regulaminu pracy w Urzędzie Gminy Kołaki Kościelne.

 

Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z póź. zm.) oraz art. 1042 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z póź. zm.) w związku z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz.1458) zarządzam co następuje:

§ 1. Ustala się w Urzędzie Gminy Kołaki Kościelne Regulamin pracy w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Zarządzenie Nr 77/08 Wójta Gminy Kołaki Kościelne z dnia 18 listopada 2008 r. w sprawie ustalenia norm przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży                                       i obuwia roboczego dla pracowników obsługi Urzędu Gminy Kołaki Kościelne i kierowców OSP w Kołakach Kościelnych.
§ 3. Zarządzenie podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych i wchodzi w życie z upływem 2 tygodni od dnia ogłoszenia.
Wójt
Barbara Wasiulewska
                                                                                                                                                                                                                                                                                           do Zarządzenia Nr 115/09
                                                                                                                                                                                                                                                                           Wójta Gminy Kołaki Kościelne
                                                                                                                                                                                                                                                                                           z dnia 16 czerwca 2009 r.
REGULAMIN PRACY URZĘDU GMINY Kołaki kościelne
I. Przepisy wstępne
§ 1. 1. Regulamin określa porządek wewnętrzny w urzędzie, a także prawa i obowiązki pracowników i pracodawcy.
2. Regulamin pracy obowiązuje wszystkich pracowników bez względu na sposób nawiązania stosunku pracy, zajmowane stanowisko i wymiar czasu pracy.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- przepisach prawa pracy – oznacza to ustawę Kodeks pracy oraz przepisy wydane na jej podstawie,
- ustawie – oznacza to ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458),
- pracodawcy – oznacza to Urząd Gminy Kołaki Kościelne,  
- Wójcie – oznacza to Wójta Gminy Kołaki Kościelne lub upoważnioną osobę reprezentującą pracodawcę,
- pracowniku – oznacza to osobę pozostającą w stosunku pracy z Urzędem Gminy Kołaki Kościelne.
II. Podstawowe obowiązki pracodawcy
§ 3. 1. Pracodawca ma w szczególności obowiązek:
1) zapewnić pracownikom przydział pracy zgodny z treścią zawartej umowy,
2) zaznajomić pracowników podejmujących pracę z:
a) zakresem obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku pracy oraz podstawowymi uprawnieniami pracowniczymi,
b) przepisami bhp i przeciwpożarowymi,
c) przepisami dotyczącymi tajemnicy służbowej,
d) przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz informacji niejawnych;
3) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji wysokiej wydajności                     i należytej jakości pracy;
4) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz przeprowadzać szkolenia na ten temat,
5) terminowo naliczać i wypłacać wynagrodzenia za pracę,
6) dostarczać pracownikom środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze oraz środki czystości,
7) prowadzić dokumentację pracowniczą i akta osobowe pracowników,
8) przyjąć i stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
9) umożliwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
3. Pracodawca zapoznaje pracowników podejmujących pracę z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez nich pracy oraz każdorazowo na życzenie pracownika. Podpisane oświadczenie o zapoznaniu się z treścią regulaminu dołączane jest do akt osobowych pracownika.
4. Regulamin pracy zamieszczony jest w Biuletynie Informacji Publicznej.
III. Podstawowe obowiązki pracownika.
§ 4. 1. Pracownik jest obowiązany dbać o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne z uwzględnieniem interesów Państwa, Gminy, jej jednostek pomocniczych oraz słusznych interesów obywateli.
2. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie, sprawnie i bezstronnie.
3. Pracownik ma w szczególności obowiązek:
1) przestrzegać ustalonego w Urzędzie czasu pracy,
2) przestrzegać ustalonego w Urzędzie porządku i regulaminu pracy,
3) stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy a nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
4) przestrzegać przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
5) dbać o przestrzeganie w Urzędzie zasad współżycia społecznego, okazywać koleżeński stosunek współpracownikom,
6) dbać o dobro Urzędu, chronić mienie i używać je zgodnie z przeznaczeniem,
7) zachowywać porządek na swoim stanowisku pracy,
8) zachowywać porządek i czystość w pomieszczeniach, w których przebywa,
9) zachowywać w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, a w szczególności: przechowywać dokumenty (narzędzia i materiały) w miejscu do tego przeznaczonym, po zakończeniu pracy odpowiednio zabezpieczyć dokumenty, narzędzia i materiały.
4. Pracownik, który został zatrudniony na stanowisku urzędniczym lub kierowniczym stanowisku urzędniczym nie może wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności lub wiązałyby się z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, a które mogłyby wywołać uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Nie może również wykonywać zajęć sprzecznych z ustawą.
5. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków służbowych, pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, składa w obecności Wójta lub sekretarza ślubowanie o następującej treści: „Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu polskiemu i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania”. Do treści ślubowania mogą być dodane słowa „Tak mi dopomóż Bóg”. Złożenie ślubowania pracownik potwierdza podpisem. Wzory dokumentów stanowią odpowiednio załączniki nr 1a i 1b do niniejszego regulaminu.
6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do pracownika, który uzyskał pozytywny wynik egzaminu kończącego służbę przygotowawczą. Ślubowanie następuje przed zawarciem nowej umowy o pracę.
7. Odmowa złożenia ślubowania, o którym mowa w ust. 5, powoduje wygaśnięcie stosunku pracy.
IV. Czas pracy
§ 5. 1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w siedzibie urzędu lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
2. Dla wszystkich pracowników ustala się podstawowy system czasu pracy – 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym.
3. Ustala się następujący rozkład czasu pracy:
1) pracownicy na stanowiskach administracyjnych od poniedziałku do piątku od godz. 730do godz. 1530;
2) na stanowisku sprzątaczki od poniedziałku do piątku od godz. 1530 do godz. 1930;
3) pozostali pracownicy obsługi (konserwator, kierowca OSP, robotnik gospodarczy) od poniedziałku do piątku od godz. 730do 1530).
4. Rozkład czasu pracy poszczególnych samodzielnych stanowisk może określać odrębny harmonogram zatwierdzony przez Wójta.
5. Rozkład czasu pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze może być ustalany indywidualnie.
6. Na pisemny wniosek pracownika może zostać ustalony za zgodą Wójta indywidualny rozkład czasu pracy jeżeli przemawia za tym charakter wykonywanych zadań służbowych i nie pozostaje to w kolizji z przyjmowaniem stron w Urzędzie.
§ 6. 1. Za porę nocną uznaje się 8 godzin pomiędzy godzinami 2200 i 600 a za pracę w niedziele i święta – pracę w godzinach od 600rano w niedzielę lub dzień świąteczny do 600rano dnia następnego.
2. W porze nocnej nie wolno zatrudniać kobiet w ciąży, zaś pracowników opiekujących się dziećmi w wieku do ośmiu lat lub sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki tylko za zgodą tych pracowników.
3. Praca w godzinach nocnych dozwolona jest tylko na wyraźne polecenie przełożonego.
4. Za pracę w godzinach nocnych pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę w porze nocnej, w wysokości 20% stawki wynagrodzenia zasadniczego, nie mniej niż 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów.
§ 7. 1. Praca w godzinach nadliczbowych dopuszczalna jest jeżeli wymagają tego potrzeby pracodawcy i wykonywana jest na polecenie przełożonego. Wzór polecenia pracy w godzinach nadliczbowych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
2. Pracą w godzinach nadliczbowych jest praca ponad obowiązujące w urzędzie dobowe i tygodniowe normy czasu pracy.
3. Nie mogą świadczyć pracy w godzinach nadliczbowych: kobieta w ciąży, pracownik młodociany, a także poza koniecznością prowadzenia akcji ratowniczej pracownik, na którego stanowisku pracy występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia.
4. Pracę w godzinach nadliczbowych wyłącznie za swoją zgodą mogą świadczyć pracownicy sprawujący pieczę nad osobami stale wymagającymi opieki oraz opiekujący się dziećmi w wieku do 8 lat.
5. Za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje pracownikowi według jego wyboru wynagrodzenie lub czas wolny, który na jego wniosek może być udzielony bezpośrednio przed urlopem wypoczynkowym lub po jego zakończeniu. Oświadczenie o wyborze jednego z tych uprawnień pracownik składa w dniu otrzymania polecenia świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych lub nie później niż w drugim dniu po wykonaniu tej pracy.
6. W celu wykorzystania czasu wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych pracownik składa pisemny wniosek o udzielaniu czasu wolnego za prace w godzinach nadliczbowych.
7. W przypadku osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy strony ustalają w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, której przekroczenie uprawnia pracownika do wyboru pomiędzy prawem do wynagrodzenia a prawem do odpowiedniej ilości czasu wolnego.
8. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości:
1) 100% wynagrodzenia – za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w nocy, w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
2) 50% wynagrodzenia – za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w dni będące dla pracownika dniami roboczymi zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
9. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 150 godzin w roku kalendarzowym. Czas pracy w godzinach nadliczbowych nie może przekroczyć średnio 48 godzin w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym.
V. Organizacja i porządek pracy
§ 8. Każdy pracownik powinien stawiać się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy, w gotowości do wykonywania swoich obowiązków. Pracownik potwierdza przybycie do urzędu podpisem na liście obecności, znajdującej się w sekretariacie Urzędu Gminy.
§ 9. 1. Opuszczenie lub spóźnienie do pracy usprawiedliwiają ważne przyczyny, a w szczególności:
1) niezdolność do pracy z powodu choroby pracownika, pod warunkiem przedłożenia stosownego zaświadczenia lekarskiego,
2) odosobnienie w związku z chorobą zakaźną, pod warunkiem przedłożenia stosownej decyzji inspektora sanitarnego,
3) choroba członka rodziny pracownika, wymagająca osobistej opieki pracownika nad chorym, pod warunkiem przedłożenia odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego,
4) konieczność sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem w wieku do 8 lat w przypadku zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza, pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia pracownika potwierdzonego przez dyrekcję placówki,
5) konieczność odpoczynku po nocnej podróży służbowej – w granicach 8 godzin od zakończenia podróży – jeżeli pracownik podróżował w warunkach uniemożliwiających nocny wypoczynek, na podstawie oświadczenia pracownika,
6) inne przyczyny przewidziane w przepisach szczególnych.
§ 10. 1. Jeżeli pracownik nie może stawić się do pracy z przyczyny z góry wiadomej, ma obowiązek uprzedzić o tym pracodawcę o tym fakcie przynajmniej dzień wcześniej.
2. W razie nieobecności innej niż wskazana w ust. 1, pracownik ma obowiązek zawiadomić pracodawcę o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania, w pierwszym dniu nieobecności w pracy, a najdalej w dniu następnym.
3. O przyczynie nieobecności pracownik może zawiadomić osobiście, telefonicznie, lub przez inne osoby.
4. Pracownik ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność w pracy, przedstawiając pracodawcy odpowiednie dokumenty. W ten sam sposób pracownik usprawiedliwia spóźnienie do pracy.
5. Pracownik korzystający z urlopu na żądanie, zobowiązany jest zgłosić żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu.
§ 11. 1. Czas pracy winien być w pełni wykorzystany na pracę zawodową.
2. Załatwianie spraw prywatnych, społecznych, itp. powinno odbywać się poza godzinami pracy.
3. Pracownik może załatwiać w godzinach pracy sprawy, o których mowa w ust. 2 jeżeli uzyskał zgodę przełożonego. Wyjście pracownika z Urzędu w czsie pracy wymaga wpisania do książki wyjść poza urząd. Książkę wyjść poza urząd prowadzi sekretariat Urzędu.
4. Za czas zwolnienia, o którym mowa powyżej pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wtedy, gdy odpracował czas zwolnienia. Odpracowywanie zwolnienia nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
§ 12. 1. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy każdego pracownika.
2. Karta ewidencji czasu pracy obejmuje poza godzinami pracy wynikającymi z rozkładu czasu pracy pracownika także pracę w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych, w dodatkowe dni wolne od pracy, a także dyżury, urlopy, zwolnienia od pracy.
3. Pracownik ma prawo wglądu do ewidencji czasu pracy jego dotyczącej.
§ 13. Pracownikowi, który wykonywał zadanie służbowe na polecenie pracodawcy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikom samorządowej sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
VI. Dyscyplina pracy
§ 14. 1. Pracownicy Urzędu są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny pracy, a w szczególności do przestrzegania ustalonego czasu pracy i porządku, tj. punktualnego przychodzenia do pracy, nieopuszczania miejsca pracy przed jej zakończeniem oraz faktycznego wykorzystania czasu na pracę zawodową.
2. Zastępca, Sekretarz i Skarbnik odpowiedzialni są za dyscyplinę pracy poszczególnych pracowników na samodzielnych stanowiskach, zgodnie ze strukturą organizacyjną określoną w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy Kołaki Kościelne.
3. Jako formy kontroli wykorzystania czasu pracy stosuje się:
1) listę obecności,
2) ewidencję wyjść w godzinach pracy dla pracowników,
3) ewidencję poleceń wyjazdów służbowych,
4) ewidencję godzin nadliczbowych i dyżurów.
VII. Kary porządkowe
§ 15. 1. Za naruszenie obowiązków pracowniczych uważa się w szczególności:
1) nieprzestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych,
2) opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
3) zakłócanie spokoju i porządku w miejscu pracy,
4) wykonywanie na terenie urzędu prac niezwiązanych z zadaniami urzędu,
5) złe lub niedbałe wykonywanie pracy, uszkodzenie narzędzi, urządzeń i materiałów,
6) niewłaściwy stosunek do przełożonych, współpracowników, podwładnych lub petentów,
7) stawienie się w pracy w stanie nietrzeźwym, spożywanie alkoholu na terenie urzędu oraz wnoszenie alkoholu na teren urzędu,
8) stawienie się do pracy po zażyciu środków odurzających, zażywanie i wnoszenie ich na teren urzędu.
3. Za naruszenie obowiązków pracowniczych i nieprzestrzeganie regulaminu pracy, pracodawca może zastosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
4. Za naruszenie przepisów bhp lub przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy – pracodawca może również zastosować karę pieniężną.
§ 16. 1. Kary nie można zastosować po upływie 2 tygodni od dnia, gdy przełożony dowiedział się o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
3. Karę stosuje Wójt i zawiadamia o tym pracownika na piśmie, wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracownika i datę dopuszczenia się praz pracownika tego naruszenia oraz informując go o możliwości i terminie wniesienia sprzeciwu. Odpis zawiadomienia dołącza się do akt osobowych pracownika.
4. Przy stosowaniu kary, bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.
5. W ciągu 7 dni od zawiadomienia o ukaraniu, pracownik może wnieść sprzeciw. O odrzuceniu czy uwzględnieniu sprzeciwu decyduje Wójt. Jeżeli sprzeciw nie zostanie odrzucony w ciągu 14 dni od daty jego wniesienia, oznacza to, że został on uwzględniony.
6. Po roku nienagannej pracy karę uważa się za niebyłą a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa się z akt osobowych pracownika.
7. Mając na uwadze osiągnięcia w pracy i nienaganne zachowanie pracownika po ukaraniu, Wójt może uznać karę za niebyłą przed upływem roku. Zapis ust 6 stosuje się odpowiednio.
VIII. Wyróżnienia i nagrody
§ 17. 1. Pracownikom może być przyznana nagroda uznaniowa za szczególne osiagnięcia w pracy zawodowej lub wykonywanie dodatkowych czynności poza powierzonymi pracowniokowi obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę i zajmowanego stanowiska.
2. Decyzje o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia podaje się do wiadomości pracownikom.
3. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia dołącza się do akt osobowych pracownika.
IX. Podnoszenie kwalifikacji
§ 18. 1. Pracownik jest zobowiązany do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.
2. Pracodawca przeznacza w swoim planie finansowym środki na podnoszenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
3. Pracodawca określa w odrębnych uregulowaniach sposób i zakres pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych przez pracowników urzędu.
X. Ochrona pracy kobiet i młodocianych
§ 19. Praca kobiet i młodocianych podlega ochronie zgodnie z kodeksem pracy oraz przepisami szczególnymi.
2. Pracodawca nie zatrudnia młodocianych.
3. Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Wykaz takich prac określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. z 1996 r. Nr 114, poz. 545 ze zm.)  
4. Kobiet w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej oraz delegować bez jej zgody w pozostałe miejsce pracy.
5. Pracodawca ma obowiązek przenieść kobietę w ciąży do innej pracy, jeżeli:
1) jest zatrudniona przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży,
2) przedłoży orzeczenie lekarskie, że ze względu na ciążę nie powinna wykonywać dotychczasowej pracy.
6. Jeżeli przeniesienie do innej pracy powodowałoby obniżenie wynagrodzenia, pracownicy wypłaca się dodatek wyrównawczy.
7. Pracownica, która karmi dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy, wliczanych do czasu pracy. Pracownica, która karmi więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw, po 45 minut każda.
8. Na wniosek pracownicy, przerwy na karmienie mogą być udzielane łącznie.
9. Przerwa na karmienie nie przysługuje pracownicy, która jest zatrudniona na czas krótszy niż 4 godziny dziennie. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.
10. W celu ustalenia przerw na karmienie pracownica powinna złożyć pisemny wniosek, określając w nim proponowane godziny przerw. Do wniosku należy załączyć zaświadczenie lekarskie potwierdzające fakt karmienia dziecka piersią.
11. Jeżeli pracownica chce korzystać z uprawnienia, o którym mowa w ust. 7 dłużej niż po ukończeniu przez dziecko 1 roku życia, kolejne zaświadczenie, o którym mowa w ust. 10 należy przedkładać co 3 miesiące.
XI. Równe traktowanie i przeciwdziałanie dyskryminacji
§ 20. 1. Pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków, dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i kobiet.
2. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązywania                                       i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
XII. Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 21. 1. Pracodawca zapewnia pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, a szczególności z działem dziesiątym Kodeksu pracy                      i Rozporządzeniem Ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z póź. zm.).
2. Pracodawca przeszkala każdego przyjmowanego pracownika w zakresie ogólnych zasad i przepisów bhp na stanowisku, na którym pracownik został zatrudniony.
3. Zaświadczenie o przeprowadzeniu szkolenia wstępnego dołącza się do akt osobowych pracownika.
4. Obowiązkiem pracodawcy jest informowanie pracowników o:
1) zagrożeniach występujących na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywaniu określonych prac,
2) zasadach postępowania w przypadku wystąpienia awarii lub sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu pracowników,
3) działaniach zapobiegających zagrożeniom, m.in. poprzez wyznaczenie pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników.
5. Podstawowym obowiązkiem każdego pracownika jest bezwzględne przestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych, w szczególności pracownik powinien:
1) znać przepisy i zasady bhp oraz przeciwpożarowe,
2) uczestniczyć w organizowanych przez pracodawcą szkoleniach i ćwiczeniach z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej,
3) dbać o porządek i ład na własnym stanowisku pracy i w jego otoczeniu,
4) poddawać się wyznaczonym przez pracodawcę badaniom lekarskim oraz stosować się do zaleceń i wskazań lekarskich.
§ 22. 1. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujacych w środowisku pracy oraz informować go o sposobie posługiwania się tymi środkami.
2. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;
2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. Tabela norm przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, o których mowa w ust. 1 i 2, stanowi załącznik Nr 3 ust.1.
4. Pracownicy urzędu mogą używać własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bhp. Pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego, wypłaca się ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej aktualne ceny przysługujących rodzajów odzieży i obuwia roboczego oraz przewidywane okresy używania, zgodnie z załącznikiem Nr 3.
5.  Pracownik jest obowiazany utrzymać w należytym stanie przydzieloną mu odzież                i obuwie robocze. Pracownikowi za jego zgodą wypłaca się miesięczny ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej w wysokości określonej w załączniku Nr 3 ust. 2.
6. Ekwiwalentu określonego w ust. 5 nie wypłaca się za miesią, w którym pracownik nie używał w pracy odzieży roboczej przez okres co najmniej 15 dni roboczych.
§ 23. Przcownikowi przydziela się nieodpłatnie środki czystości i herbatę:
- herbatę – 11 opakowań (po 50 gram) rocznie na pełnozatrudnionego pracownika,
- mydło – 11 sztuk (po 100 gram) rocznie na pełnozatrudnionego pracownika,
- ręcznik – jeden rocznie dla pracownika. 
§ 24. Pracownikom, którzy użytkują monitor ekranowy, co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy przysługuje refundacja przy zakupie okularów, na zasadach określonych oddzielnym zarządzeniem.
§ 25. 1. Przed dopuszczeniem do pracy pracownik kierowany jest przez pracodawcę na wstępne badania lekarskie.
2. W trakcie zatrudnienia pracownik podlega okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim.
3. Badania przeprowadzane są na koszt pracodawcy. Przeprowadza się je w miarę możliwości w godzinach pracy. Za czas niewykonywania pracy w związku z przeprowadzanymi badaniami, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
§ 26. 1. W przypadku, gdy pracownik zauważy usterki urządzeń, narzędzi, itp. ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym przełożonego.
2. W przypadku, gdy pracownik uległ wypadkowi na terenie urzędu a jego stan zdrowia na to pozwala, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym zdarzeniu przełożonego.
3. Każdy pracownik, który zauważył wypadek, winien niezwłocznie zawiadomić o nim Sekretarza.
§ 27. 1. Pracownik ma obowiązek stosować się do zakazów palenia tytoniu.
2. Palenie tytoniu jest dopuszczalne wyłącznie w miejscach wyznaczonych do tego celu.
XIII. Urlopy wypoczynkowe i inne zwolnienia od pracy
§ 28. 1. Pracownik ma prawo do corocznego, płatnego, nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego, którego wymiar i zasady przyznawania określa Kodeks pracy.
2. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.
3. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego po przepracowaniu roku.
4. Na wniosek pracownika urlop wypoczynkowy może być udzielony w częściach. Przynajmniej jedna część powinna obejmować nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.
§ 29. 1. Pracodawca nie ustala planu urlopów. Termin urlopu pracownik każdorazowo ustala z Wójtem lub Sekretarzem.
2. W celu uzyskania urlopu, pracownik wypełnia wniosek urlopowy.
3. Pracownik, który korzystał z urlopu na żądanie jest zobowiązany po powrocie do pracy do pisemnego wypełnienia wniosku.
4. Pierwotnie ustalony termin urlopu może zostać przesunięty na wniosek pracownika, umotywowany ważnymi przyczynami, jak równiez z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy.
5. W wyjątkowych okolicznościach, które nie były znane w chwili rozpoczynania urlopu, pracodawca może odwołać pracownika z urlopu. Pracodawca ponosi koszty związane z odwołaniem pracownika z urlopu.
§ 30.  Pracownikowi na jego pisemny wniosek może być udzielony urlop bezpłatny.
§ 31.  1. Pracownik ma prawo do okolicznościowych zwolnień od pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
2. Zwolnienie przysługuje:
1) 2 dni – z okazji ślubu pracownika, urodzenia się dziecka pracownika, zgonu i pogrzebu małżonka, dziecka, ojca lub matki, ojczyma lub macochy pracownika,
2) 1 dzień – z okazji ślubu dziecka pracownika, zgonu i pogrzebu rodzeństwa, teściów, dziadków oraz innych osób pozostających na utrzymaniu pracownika lub pozostających pod jego bezpośrednią opieką.
3. Wynagrodzenie za zwolnienie od pracy ustala się jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy.
§ 32. 1. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
§ 33. Pracodawca jest zobowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa, w szczególności w związku z okolicznościami wskazanymi w §5 – 15 Rozporządzenia Ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 281 ze zm.) a w szczególności w związku z koniecznością:
1) osobistego stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub samorządowej, sądu, prokuratury, policji,
2) wykonywania czynności biegłego w postępowaniu administracyjnym, karnym przygotowawczym, sądowym,
3) uczestniczenia w działaniach ratowniczych,
4) honorowego oddania krwi,
5) przeprowadzenia zajęć dydaktycznych.
3. Pracownik powiadamia pracodawcę, o ile to możliwe co najmniej dzień przed planowaną nieobecnością opisaną w ust. 2, składając wniosek o zwolnienie od pracy.
4. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy wskazany w § 5-7, 10, 11 ust 1 pkt 1 i 3 Rozporządzenia Ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 281 ze zm.).
XIV. Wynagrodzenie za pracę
§ 34. 1. Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w umowie o pracę.
2. Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę.
3. Wynagrodzenie wypłacane jest co miesiąc, 25 dnia każdego miesiąca.
4. Jeżeli dzień wypłaty jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu następującym po takim dniu.
5. Wójt po konsultacji ze Skarbnikiem Gminy, w uzasadnionych przypadkach może wyznaczyć inny dzień, w którym zostanie wypłacone wynagrodzenie.
6. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest do rąk pracownika lub osoby przez niego upoważnionej.
7. Wynagrodzenie wypłacane jest w kasie Urzędu w godzinach, w których kasa jest czynna.
8. Na pisemny wniosek pracownika, wynagrodzenie może być przekazywane na wskazany przez pracownika rachunek bankowy. Odpowiedni wniosek należy złożyć u pracownika ds. księgowości budżetowej.  
XV. Przepisy końcowe i porządkowe
§ 35. 1. Pracownicy mogą przebywać na terenie urzędu tylko w godzinach pracy.
2. Przebywanie na terenie urzędu poza godzinami pracy lub w dni wolne od pracy jest dozwolone za zgodą Wójta lub Sekretarza.
3. Pracownik ma prawo wynosić poza teren urzędu przedmioty stanowiące własność pracodawcy, tylko na podstawie dokumentów wystawionych przez przełożonego.
§ 36. Pracownik, który odchodzi z urzędu ma obowiązek rozliczyć się ze swoich zobowiązań a w szczególności z przedmiotów i urządzeń, które pobrał w związku z wykonywaną pracą.
§ 37. Wójt przyjmuje pracowników w wyznaczonych terminach w sprawach skarg, wniosków i zażaleń w miarę możliwości, w godzinach urzędowania.
§ 38. 1. Regulamin pracy został ustalony na czas nieoznaczony i może być zmieniony w trybie obowiązującym przy ustalaniu regulaminu.
2. Regulaminy obowiązujące w urzędzie a także inne wewnętrzne przepisy związane ze stosunkiem pracy są zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 39. Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia.
Wójt
Barbara Wasiulewska
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ZałącznikNr 1a

                                                                                                                                                                                                                                                                                                             do Regulaminu Pracy

                                                                                                                                                                                                                                                                        Urzędu Gminy Kołaki Kościelne

 

Ś L U B O W A N I E
 
 
Ja, …………………………..……………………………………………..…………….
„Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu polskiemu
i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie
powierzone mi zadania”.
……………………………………..
(podpis składającego ślubowanie)
 
 
……………………………………..
(podpis osoby, w obecności której
zostało złożone ślubowanie)
 
 
Kołaki Kościelne, dnia ……………………………….
 
 
 
 
 
 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Załącznik Nr 1b

                                                                                                                                                                                                                                                                                                             do Regulaminu Pracy

                                                                                                                                                                                                                                                                        Urzędu Gminy Kołaki Kościelne

 

Ś L U B O W A N I E
 
 
Ja, ………………………………………………….………..…………………..……….
„Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu polskiemu
i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie
powierzone mi zadania” Tak mi dopomóż Bóg.
 
……………………………………..
(podpis składającego ślubowanie)
 
……………………………………..
(podpis osoby, w obecności której
zostało złożone ślubowanie)
 
 
Kołaki Kościelne, dnia ……………………………….
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Załącznik Nr 2
                                                                                                                                                                                                                                                                                                             do Regulaminu Pracy
                                                                                                                                                                                                                                                                        Urzędu Gminy Kołaki Kościelne
URZĄD GMINY KOŁAKI KOŚCIELNE
Kołaki Kołaki, dnia ................................
 
 
POLECENIE WYKONYWANIA PRACY W GODZINACH NADLICZBOWYCH
 
Pan/i
.....................................
Na podstawie art. 151 Kodeksu pracy zlecam Panu/i wykonywanie
w dniu ...................... od godz. ........................ do godz. ........................ pracy w godzinach
nadliczbowych.
Wykonywanie tej pracy jest konieczne ze względu na ...............................................................
.......................................................................................................................................................
.............................................
     (pracodawca)
 
 
W związku z wykonywaniem pracy w godzinach nadliczbowych proszę o:
1) udzielenie czasu wolnego*,
2) wypłatę wynagrodzenia*.
* niepotrzebne skreślić
 
………………………..
(podpis pracownika)
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Załącznik 3
                                                                                                                                                                                                                  do Regulaminu Pracy Urzędu Gminy Kołaki Kościelne

 

 

1. Tabela norm przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej dla pracowników Urzędu Gminy Kołaki Kościelne.

Lp.
Stanowisko
Zakes wyposażenia
R – odzież i obuwie robocze
O – ochrona indywidualna
Przewidywany okres używalności
1.
konserwator
- R- czapka drelichowa lub beret
- R-ubranie robocze
- O- buty filcowo-gumowe
-O- kamizelka ciepłochronna lub bluza ciepłochronna
- R- koszula flanelowa
- O-fartuch brezentowy
- O-rękawice brezentowe
24 m-ce
12-m-cy
18 m-cy
 
3 okresy zimowe
1 sezon opałowy
do zużycia
do zużycia
2.
kierowca samochodu ciężarowego (OSP)
-R- czapka drelichowa lub beret
-R-ubranie robocze lub kombinezon drelichowy
-R- koszula flanelowa
-O-buty gumowe
-O-buty skutery
-O-okulary ochronne
-O-bluza ciepłochronna lub kurtka ocieplana
-O-rękawice robocze
-O-bielizna ocieplana
24 m-ce
12-m-cy
 
6 m-cy
do zużycia (min. 24 m-cy)
do zużycia (min. 36 m-cy )
do zużycia
4 okresy zimowe
 
do zużycia
24 m-ce
3.
sprzątaczka
-R- chustka na głowę
-R-fartuch ochronny
-R- trzewiki profilaktyczne tekstylne
-O-rękawice gumowe
-O-kalosze gumowe
do zużycia
24 m-ce
12 m-cy
do zużycia
do zużycia
4.
robotnik gospodarczy
-R- fartuch lub ubranie robocze
-R-czapka lub beret
-R-trzewiki przemysłowe skórzano-gumowe
-O-kamizelka ciepłoochronna lub bluza ciepłoochronna
-O-buty filcowo-gumowe
-O-kurtka przeciwdeszczowa wg potrzeb
-O-rękawice ochronne
12-m-cy
24 m-ce
24 m-ce
 
3 okresy zimowe
 
do zużycia (min. 24 m-cy)
3 okresy zimowe
do zużycia
5.
pracownik prowadzący archiwum
-R-fartuch z tkanin syntetycznych
-O- rękawice ochronne
36 m-cy
do zużycia
 
 
2. Zasady użytkowania odzieży roboczej i śrdoków ochrony indywidualnej.
1) Pracownicy wymienieni w ust. 1 otrzymuja nieodpłatnie odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej;
2) Pracodawca dopuszcza na stanowiskach pracy określonych w ust. 1 za zgodą pracownika, używanie własnej odzieży i obuwia roboczego spełniających wymagania bhp;
3) Pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego, pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej aktualne ceny i okresy ich używalności.
4) Ekwiwalent wypłaca się:
- do15 lipca za I półrocze danego roku,
- do 31 grudnia za II półrocze danego roku.
3. Ekwiwalent pienieżny za pranie odzieży roboczej:
1) Pranie odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej zapewnia pracodawca;
2) Jeżeli pracodawca nie może zapewnić prania odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika. W tej sytuacji pracodawca wypłaca pracownikowi ekwiwalent pieniężny w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika, na podstawie wystawionego przez pracownika rachunku.
3) Wysokość ekwiwalentu nie może być niższa niż:
- 5 zł miesięcznie dla osób zatrudnionych na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego, osoby prowadzącej archiwum,
- 8 zł miesięcznie dla osób zatrudnionych na stanowisku sprzątaczki, konserwatora,
- 10 zł miesięcznie dla osób zatrudnionych na stanowisku robotnika gospodarczego.
 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2009-10-28

Data modyfikacji: 2009-12-08

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2009-10-28