Protokół Nr VI
Protokół Nr VI/03
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 29 lipca 2003 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 900 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1200.
Porządek posiedzenia VI Sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad VI Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu obrad V Sesji Rady Gminy .
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta o pracy między Sesjami.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
1/ wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 rok;
2/ ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę;
3/ regulaminu dostarczania wody;
4/ studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kołaki Kościelne.
7. Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego i przeciwpożarowego na terenie gminy w 2002 roku.
8. Informacja o funkcjonowaniu jednostek organizacyjnych gminy w 2002 roku (Biblioteki Publicznej, OPS, Szkół Podstawowych i Gimnazjum).
9. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.
10. Wnioski i zapytania radnych.
11. Sprawy rożne.
12. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Pan Ryszard Kołakowski otwierając VI Sesję Rady Gminy przywitał radnych (załącznik Nr 1 - lista obecności radnych), Panią Wójt, Panią Skarbnik, zaproszonych gości (załącznik Nr 2 – lista obecności zaproszonych gości) oraz sołtysów (załącznik Nr 3 – lista obecności sołtysów). Stwierdził, iż obrady są prawomocne, ze względu na 100% obecność radnych.
Ad. 2
Przewodniczący przedstawił porządek obrad VI Sesji Rady Gminy. Uwag nie było, więc porządek uznano za przyjęty.
Ad. 3
Protokół Nr V/03 sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 30 kwietnia 2003 r. został przyjęty.
Ad. 4
W związku z tym, iż nie wpłynęły pisemne interpelacje i zapytania radnych, punkt ten pozostawiono na koniec.
Ad. 5
W punkcie tym głos zabrała Pani Wójt, która przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 30 kwietnia 2003 r. do 29 lipca 2003 r. (załącznik Nr 4 – informacja Wójta między sesjami: od 30 kwietnia do 29 lipca 2003 r.).
Ad. 6
1/
Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, iż dopiero dzisiaj rano dostała kosztorys na budowę garaży OSP, nie jest w stanie powiedzieć, ile będzie trzeba przesunąć środków w budżecie gminy. W związku z tym, że gmina pozyskała 30 tys. zł z Urzędu Marszałkowskiego na modernizację drogi gminnej Wiśniówek Wertyce i Cholewy Kołomyja, Pani Wójt zaproponowała przesunięcie środków budżetowych na remont drogi Wiśniówek – Cholewy, tzn. przeniesienie z nadwyżki budżetowej kwoty 12 tys. zł do działu 600 - Transport i łączność, rozdz. 60016 § 6050.
Przewodniczący poprosił o pytania. Pytań nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad wnioskiem Pani Wójt w sprawie przesunięcia środków budżetowych 12 tys. zł z nadwyżki budżetowej na modernizację drogi gminnej Wiśniówek Wertyce – Cholewy:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 r., zawierająca powyższy wniosek, została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 5 – uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 r.).
2/
Głos zabrała Pani Wójt, która powiedziała, że projekt uchwały w sprawie ustalenia ceny wody zawiera wysokość ceny wody na takim samym poziomie, jak dotychczas płaciliśmy MZWWiK w Łomży, tj. 1,88 zł za 1m3 (brutto).
Pan R. Kołakowski poprosił o pytania:
- Pan S. Rykaczewski zaproponował zaokrąglenie ceny wody z 1,88 zł do 1,90 zł za 1 m3, w celu łatwiejszego rozliczenia poboru wody.
Przewodniczący poprosił o głosowanie w sprawie ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę w wysokości 1,88 zł za 1m3 (brutto):
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
W związku z tym, że jednogłośnie została przyjęta cena wody w wysokości 1,88 zł za 1m3 (załącznik Nr 6 – uchwała w sprawie ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę), Przewodniczący Rady stwierdził, że w tej sytuacji nie ma potrzeby głosowania nad wnioskiem Pana S. Rykaczewskiego w sprawie ustalenia ceny wody na poziomie 1,90 zł za 1 m3.
3/
Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie regulaminu dostarczania wody był omawiany na posiedzeniach dwóch komisji i został jednogłośnie pozytywnie zaopiniowany. Przewodniczący Rady otworzył dyskusje:
- Pan J. Jaworowski: „czy zostaną podjęte działania w kierunku zapobiegania kradzieży wody”?
Pani Wójt powiedziała, że zostaną założone plomby, sprawdzone stany liczników, a przede wszystkim po podpisaniu umów z usługobiorcami, dopiero będzie można wyciągać konsekwencje za kradzież wody.
- Sołtys z Zań – Pan J. Konopka, stwierdził, że ludzie są przeciwni plombowaniu hydrantów.
Pani Wójt odpowiedziała, że zabezpieczenie hydrantów należy do gminy i konserwatorzy mają obowiązek dbać o hydranty.
Więcej uwag i pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie regulaminu dostarczania wody:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Powyższa uchwała została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 7 – uchwała w sprawie regulaminu dostarczania wody).
4/
Głos zabrała Pani Wójt, która poinformowała, że przyjęcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, otwiera drogę do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego.
W związku z tym, że projekt uchwały w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania był omawiany na komisjach i obecnie pytań nie było, Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad powyższym projektem:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwałę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kołaki Kościelne przyjęto jednogłośnie (załącznik Nr 8 – uchwała w sprawie uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kołaki Kościelne).
Ad. 7
Przewodniczący Rady oraz Pani Wójt przywitali zaproszonych gości. W związku z tym, że Radni wcześniej zapoznali się z materiałami otrzymanymi od Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej oraz od Komendy Powiatowej Policji na temat stanu bezpieczeństwa publicznego i przeciwpożarowego na terenie gminy w 2002 r., Przewodniczący otworzył dyskusje:
Głos zabrał Pan Góralczyk – zastępca kierownika preferencji, który podziękował za zaproszenie i poinformował, że jest w zastępstwie Pana T. Murawskiego – KPP w Zambrowie, ponieważ Komendant jest na urlopie.
- Pani Wójt zapytała Pan Góralczyka, czy może wie coś na temat założenia posterunku w Kołakach Kościelnych?
Pan Góralczyk odpowiedział, że nie jest w stanie na ten temat odpowiedzieć, ponieważ nie ma planów kadrowych komendanta T. Murawskiego, a obecnie jest mała ilość Policjantów. Poinformował, że Powiat Zambrowski jest ogólnie uznawany za region „w miarę bezpieczny”, co również może być różnie interpretowane. Powiedział, że jeśli będzie możliwość utworzenia jednostki policyjnej w Kołakach, to na pewno zostanie ona założona. Stwierdził, że z tego faktu wielu mieszkańców byłoby na pewno niezadowolonych, bo nawet obecnie musiałby ukarać mandatami kilka osób, gdyż większość z nich źle zaparkowało samochód przed Urzędem Gminy.
- Pan J. Jaworowski: dlaczego Policjant od razu wręcza mandat, czy nie mógłby najpierw udzielić pouczenia?
Pan Góralczyk odpowiedział, ze mandat jest najbardziej rygorystyczną i popularną karą. Pouczenie zaś nie daje takiego efektu jak mandat, a w jakiś sposób trzeba wyegzekwować przepisy.
W między czasie S. Rykaczewski, wyraził swoje zdanie na temat posterunku Policji, a mianowicie, że jak kiedyś był posterunek w Kołakach, to też zdarzały się kradzieże. Pani Wójt powiedziała, że to częściowo jest prawda, ale to nie tylko chodzi o zapobieganie kradzieżom. Efektem utworzenia posterunku w Kołakach byłoby również poprawienie bezpieczeństwa publicznego (głównie zmniejszenie prędkości pojazdów) oraz zwiększenie prestiżu gminy Kołaki Kościelne.
Następnie głos zabrał Pan Skrzypkowski – przedstawiciel KPPSP w Zambrowie, który poinformował, że stan bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie gminy Kołaki w stosunku do lat ubiegłych, minimalnie uległ pogorszeniu. Głównym niebezpieczeństwem jest odcinek drogi krajowej nr 8. W m-cu marcu został zgłoszony wniosek przyłączenia OSP w Kołakach Kościelnych do krajowego systemu ratownictwa. Jeśli wniosek ten zostanie pozytywnie zaakceptowany, to będzie postawiony na sesje rady gminy. Następnie Pan Skrzypkowski poprosił o pytana:
- Pan S. Rykaczewski: „czy po wstąpieniu jednostki OSP do krajowego systemu ratownictwa, wszystko finansuje gmina”?
Pan Bączyk odpowiedział, że częściowo finansuje gmina, a częściowo krajowy system ratownictwa.
- Pan A. Długoborski: „jakie są obowiązki gminy po wstąpieniu jednostki OSP do krajowego systemu ratownictwa”?
Pan M. Skrzypkowski: przynależność jednostki OSP do krajowego systemu ratownictwa zobowiązuje jednostkę do gotowości do udziału w pożarach na terenie całego kraju.
Pani Wójt dodała, że obecnie utrzymanie OSP wynosi ok. 80 tys. zł, po przystąpieniu do krajowego systemu jest przynajmniej szansa, że poprawi się sprzęt i wyposażenie jednostki.
Na zakończenie omawiania spraw bezpieczeństwa publicznego i przeciwpożarowego, Pan Góralczyk podkreślił, że o bezpieczeństwo muszą dbać wszyscy.
Ad. 8
Przewodniczący udzielił głosu Pani D. Bogdańskiej – Kierownikowi Gminnej Biblioteki Publicznej w Kołakach Kościelnych. Pani D. Bogdańska przedstawiła informacje na temat realizowanych zadań przez Bibliotekę Publiczną w Kołakach Kościelnych w 2002 r.
Następnie głos zabrała Pani A. Łubnicka – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, która przedstawiła informacje o działalności OPS w Kołakach Kościelnych.
W celu przedstawienia informacji na temat funkcjonowania szkół na terenie gminy, Przewodniczący Rady udzielił głosu dyrektorom szkół. W pierwszej kolejności głos zabrał Pan K. Wasiulewski – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Szczodruchach, a następnie Pan J. Grodzki – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Zaniach. W związku z tym, że Pan A. Kośnik – Dyrektor Zespołu Szkół w Kołakach był nie obecny, Przewodniczący Rady poprosił o odczytanie informacji o funkcjonowaniu Zespołu Szkół Panią D. Ogonowską – Przewodniczącą Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych.
Po przedstawieniu informacji przez poszczególnych kierowników jednostek organizacyjnych gminy, Przewodniczący Rady otworzył dyskusje:
- Pani D. Ogonowska, powiedziała, że na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych podjęto decyzję o wręczeniu podziękowań, w formie pisemnej, Panu Dyrektorowi - K.Wasiulewskiemu, gdyż na wręczenie nagrody pieniężnej nie zgodziła się Pani Wójt. Pani Wójt podziękowała za pamięć i uznanie Pana Dyrektora i ponownie podkreśliła, że jest przeciwna wręczeniu nagrody pieniężnej. Przewodniczący Rady poparł zdanie Pani Wójt. Postanowiono więc, wręczyć dyplom za zaangażowanie w pracy Panu K. Wasiulewskiemu.
Następnie głos zabrała Pani Wójt, która powiedziała, że zagrażający byt szkół to głównie zmniejszająca się liczba dzieci. Z budżetu gminy na utrzymanie trzech szkół dokłada się ok. 400 tys. zł. Związek Gmin Wiejskich podjął uchwałę, aby subwencja oświatowa była przyznawana nie na jednego ucznia, ale na nauczyciela. Taka zmiana pozwoliłaby utrzymać większość szkół. Pani Wójt dodała, że odnośnie funkcjonowania Biblioteki Publicznej i OPS, nie ma żadnych zastrzeżeń.
- Pan A. Długoborski poinformował, że członkowie Polskich Rodzin złożyli wniosek o dofinansowanie na kultywowanie kultury narodowej. Wraz z Panem Federowiczem - posłem LPR planują przeprowadzenie konkursu historycznego.
Pani Wójt poparła pomysł złożenia wniosku o dofinansowanie na kultywowanie kultury narodowej oraz zaproponowała, żeby Liga Polskich Rodzin również złożyła wniosek o przyznawanie dotacji na nauczyciela.
W związku z tym, że słychać było na sali głosy na temat połączenia gminnej i szkolnej biblioteki, Pan A. Długoborski powiedział, że wg niego pomysł ten nie ma sensu, ponieważ spadłaby wówczas ilość czytelników.
- Pan R. Kołakowski stwierdził, że liczba ujawnionych braków pod czas kontroli (skontrum) w zeszłym roku, jest duża i wg niego powinna zostać ponownie przeprowadzona kontrola.
Kierownik Biblioteki odpowiedziała, że braki te powstały w okresie od ostatniej kontroli, tj. od dn. 09.10.1996 r. do dn. 15.07.2002 r. i są one przede wszystkim spowodowane wolnym dostępem do półek, stanowią one niewielką wartość kwotową.
Pan A. Długoborski stwierdził, że wg niego stwierdzone braki to normalna sytuacja, gdyż są to gównie książeczki dla mniejszych dzieci i w większości nieoddanie ich, jest najprawdopodobniej skutkiem zniszczenia książeczek przez młodsze rodzeństwo. Zaproponował, aby na półkach napisać jakieś hasło motywujące do oddawania książek, albo oddania w zamian innej książeczki.
Pani Wójt przedstawiła przyszłego Dyrektora Zespołu Szkół w Kołakach Kościelnych – Pana Henryka Rakoczego, któremu zostanie powierzone stanowisko na jeden rok: od 01 sierpnia 2003 r., który następnie przedstawił się, informując o sowich dotychczasowych działaniach.
Więcej pytań i uwag, odnośnie informacji przedstawionych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy, nie było.
Ad. 9
Zapytań i interpelacji radnych nie było, więc Przewodniczący przeszedł do następnego punktu obrad.
Ad. 10
Pani Wójt podziękowała Panu Piotrowi Krajewskiemu, za pomoc w uporządkowaniu sytuacji mieszkaniowej Pana W. Kozackiego z Gosi Dużych.
- Pan W. Kulesza zgłosił zapotrzebowanie równarki.
Pani Wójt powiedziała, że podjęcie dzisiejszej uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy umożliwi wynajęcie równarki.
- Pan P. Krajewski: „czy przy sprzedaży zwierząt potrzebne są świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt”.
Pani Wójt odpowiedziała, że zgodnie z ustawą od 01 lipca 2003 r. Urząd Gminy nie wydaje bloczków miejsca pochodzenia zwierząt sołtysom, obecnie wydaje zaświadczenia lekarz weterynarii.
W celi osiągnięcia bliższych informacji na powyższy temat, radni postanowili zaprosić na najbliższą sesję Powiatowego Lekarza Weterynarii.
- Pan S. Rykaczewski poprosił Przewodniczącego Rady, żeby poinformował na temat sytuacji OSM w Zambrowie.
Pan R. Kołakowski powiedział, że do końca października mleczarnia w Grajewie zamierza, oprócz połączenia z mleczarnią w Zambrowie, połączyć się jeszcze z dwiema mleczarniami. Dlatego na Walnym Zgromadzeniu zostanie postawiona uchwała w sprawie przystąpienia trzech mleczarni. Obecnie dostawcy mogą wybierać odbiorców, i jeśli ktoś nie chce należeć do Grajewa, to może odejść, z tym że zgodnie ze Statutem OSM w Zambrowie 3 miesięczne wstrzymanie dostaw mleka, powoduje brak powrotu. Poza tym ubiegły miesiąc był ciężki pod względem płatności, ale obecnie sprawa ta została uregulowana, gdyż wypłaty będą wpływać bezpośrednio na konta dostawców mleka.
Ad. 11
Przewodniczący podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady VI sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne.
Protokolant Przewodniczący Rady
Danuta Milewska Ryszard Kołakowski
Metryka strony