Protokół Nr 1
Protokół Nr 1/03
Komisji Rewizyjnej
z dnia 21 lutego 2003 r.
Posiedzenie Komisji rozpoczęto o godz. 1300 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1700. Na posiedzeniu udział wzięło 4 członków Komisji Rewizyjnej (lista obecności: załącznik Nr 1) oraz Pani Wójt i Pani Skarbnik.
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
3. Wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Komisji.
4. Przygotowanie planu pracy Komisji na 2003 rok.
5. Wyrażenie opinii na temat projektów uchwał w sprawach:
1/ określenia wysokości stawki podatku od posiadania psów,
2/ określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
3/ ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy,
4/ wysokości ustalenia diet dla radnych,
5/ zasad zbycia nieruchomości zabudowanej w Kołakach Kościelnych,
6/ przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Kołaki Kościelne na 2003 r.,
7/ proponowanych zmian do projektu budżetu gminy na 2003 r.
8/ Statutu Gminy Kołaki Kościelne.
6. Sprawy różne.
7. Zamknięcie posiedzenia.
Ad. 1
W związku z tym, iż było to pierwsze spotkanie Komisji Rewizyjnej na którym miał zostać wybrany Przewodniczący i Wiceprzewodniczący, posiedzenie otworzyła Pani Wójt, która przywitała wszystkich przybyły i powiedziała, że poprowadzi posiedzenie do momentu wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Ad. 2
Pani Wójt przedstawiła porządek posiedzenia Komisji, który członkowie przyjęli jednogłośnie.
Ad. 3
Pani Wójt powiedziała, iż wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje się spośród obecnych członków Komisji w głosowaniu jawnym. Pracę Komisji będzie kierował Przewodniczący i Wiceprzewodniczący. Wiceprzewodniczący jest potrzebny szczególnie w razie nieobecności Przewodniczącego. Następnie Pani Wójt poprosiła, aby członkowie zgłaszali kandydatów. Na Przewodniczącego Pan Kulesza zgłosił Pana Jana Jaworowskiego, który wyraził zgodę.
Innych zgłoszeń nie było, więc Pani Wójt poprosiła o głosowanie w sprawie wyboru na Przewodniczącego Pan Jana Jaworowskiego:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej został wybrany jednogłośnie Pan Jan Jaworowski, który złożył wniosek wyboru na zastępcę Przewodniczącego Pana Bogdana Dąbrowskiego. Pan Dąbrowski wyraził zgodę, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie w sprawie wyboru na zastępcę Przewodniczącego Pana Bogdana Dąbrowskiego:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Zastępcą Przewodniczącego został Pan Bogdan Dąbrowski.
Ad. 4
Przewodniczący przedstawił projekt planu pracy Komisji Rewizyjnej. Pani Wójt dodała, że jest to ogólny plan pracy i w miarę potrzeby może zostać rozszerzony. Pan Andrzej Lutostański zaproponował dopisać kwartalne podsumowania z wykonania budżetu. Pozostali członkowie stwierdzili jednak, żeby uwzględnić ocenę realizacji budżetu za I półrocze.
Innych propozycji zmian nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o głosowanie nad projektem planu pracy z dodaniem do punktu drugiego „oraz realizacji budżetu za I półrocze”:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Projekt planu pracy Komisji Rewizyjnej został pozytywnie zaopiniowany (załącznik Nr 2).
Ad.5
1/
Głos zabrała Pani Wójt, powiedziała, że opracowanie projektu uchwały określającej stawki podatku od posiadania psów wynika z tego, iż Regionalna Izba Obrachunkowa zakwestionowała uchwałę Nr II/14/02 w sprawie określenia wysokości podatku od posiadania psów, z powodu nie określenia trybu pobierania podatku. Projekt tej uchwały zawiera o jeden § więcej, tj. tryb pobierania podatku.
Żadnych uwag nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o zajęcie stanowiska odnośnie projektu uchwały:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Projekt uchwały określającej wysokość stawek podatku od posiadania psów został pozytywnie zaopiniowany (załącznik Nr 3).
2/
Ponownie głos zabrała Pani Wójt, która powiedziała, iż uchwała Nr II/11/02 została uchylona, ponieważ opracowano ją na podstawie materiałów ze szkoleń, które uległy zmianie. Został zmieniony tylko układ tabelaryczny, a stawki pozostały na tym samym poziomie.
Przewodniczący poprosił członków Komisji o wyrażenie opinii na temat projektu uchwały określającej wysokość stawek podatku od środków transportowych:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany (załącznik Nr 4).
3/
Pani Wójt powiedziała, iż 13 grudnia ub. zostały zmienione przepisy w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych. Znowelizowana ustawa została ogłoszona 13 grudnia 2002 r., ale z mocą obowiązującą od 27 listopada 2002 r. Podlaski Urząd Wojewódzki 8 stycznia br. przysłał pismo skierowane do Przewodniczącego Rady dotyczące uchylenia uchwały Nr II/4/02 odnośnie wynagrodzenia Wójta. Pani Wójt powiedziała, że zdaje sobie sprawę, iż określone wynagrodzenie jest wysokie i dlatego też od stycznia zrezygnowała z ryczałtu na samochód.
Pan Jaworowski zapytał, czy projekt uchwały zawiera wynagrodzenie brutto czy netto. Pani Wójt odpowiedziała, że brutto. Pan Lutostański stwierdził, że są to przepisy i należy się do nich dostosować.
Przewodniczący poprosił o głosowanie:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy został pozytywnie zaopiniowany (załącznik Nr 5).
4/
Pani Wójt powiedziała, że przedstawiła na Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych oraz Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego propozycję odnośnie wysokości diet radnych i sołtysów. Członkowie poszczególnych Komisji wnieśli swoje uwagi i ostateczną propozycje odnośnie wysokości diet zawierają projekty uchwał (załącznik Nr 6 i 7). Następnie Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych oraz projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad i wysokości diety dla przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy.
- Pan Dąbrowski zapytał: z czego wynika wysokość - 600 zł dla Przewodniczącego Rady?
Pani Wójt odpowiedziała, że do tej pory było przyjęte, że wysokość diety Przewodniczącego wynosi 6-krotność diety radnego.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy są jakieś uwagi. W związku z tym, iż uwag nie było poprosił o zajęcie stanowiska odnośnie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych oraz w sprawie ustalenia zasad oraz wysokości diety dla przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Członkowie Komisji pozytywnie ustosunkowali się do powyższych projektów uchwał.
5/
Pani Wójt powiedziała, że wpłynęły dwa wnioski dotyczące zakupu nieruchomości położonej przy Ośrodku Zdrowia w Kołakach Kościelnych, dlatego też został opracowany projekt uchwały w sprawie zasad zbycia nieruchomości zabudowanej w Kołakach Kościelnych. Podjęcie takiej uchwały jest niezbędne do dalszych kroków w kierunku przygotowania przetargu.
Członkowie Komisji poparli pomysł i stwierdzili, aby wykonać dobrze podział placu i uporać się z tym jak najszybciej.
Pani Wójt dodała, że odnośnie Ośrodka Zdrowia, część która nie jest zajmowana przez lekarza chce wydzierżawić Leszek Kulesza w celu otwarcia tam baru. Członkowie Komisji jednogłośnie zdecydowali, że obecnie nie ma możliwości wydzierżawienia Ośrodka.
Przewodniczący poprosił o głosowanie odnośnie projektu dotyczącego zasad zbycia nieruchomości zabudowanej w Kołakach:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Powyższy projekt został pozytywie zaopiniowany przez Komisję Rewizyjną (załącznik Nr 8).
6/
Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Kołaki Kościelne (załącznik Nr 9).
Przewodniczący zapytał członków czy mają uwagi do powyższego projektu uchwały. Uwag nie było, więc poprosił o głosowanie:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Powyższy projekt został pozytywie zaopiniowany.
7/
W celu szczegółowego przedstawienia proponowanych zmian do projektu budżetu głos zabrała Pani Skarbnik. Zaczęła od omawiania planu dochodów
- Pan Lutostański zaproponował, aby w budżecie wykazać planowane wpływy ze sprzedaży działek (dział 700, rozdz. 70005 § 084), co najmniej po 15.000 zł za jedną działkę, czyli razem około 30.000 zł. Pomysł został zaakceptowany.
- Pan Jaworowski i Pan Lutostański zapytali, dlaczego po podwyżce podatku rolnego planowany wpływ jest mniejszy w stosunku do ubiegłego roku. Pani Skarbnik powiedziała, że są tu ujęte również ulgi inwestycyjne.
- Pan Jaworowski: czy w ubiegłym roku były jakieś ulgi od podatku od nieruchomości? Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie było.
Pani Wójt dodała, iż został zmieniony sposób liczenia podatku od nieruchomości i wcześniej emeryci i renciści byli zwolnieni z opłaty tego podatku. Członkowie stwierdzili, żeby tak pozostało.
Przy omawianiu działu 801 „Oświata i wychowanie” Pani Wójt powiedziała, że prawdopodobnie dotacja z budżetu państwa wyniesie tylko 20.000 zł. Poinformowała również, iż dowiadywała się w kuratorium i uzyskała informację, że gmina nie może ubiegać się o 100 tys. zł, gdyż nie jest uwzględniona w programie wojewódzkim. W 2001 roku gmina ubiegała się o 100 tys. zł na budowę sali gimnastycznej i kwotę tą otrzymała. Pani Wójt dodała, że w przyszłym roku planowane jest wykonanie elewacji szkoły w Kołakach.
- Pan Andrzej Lutostański zapytał, co będzie ze szkołą w Szczodruchach. Pani Wójt odpowiedziała, że poruszyła ten problem na zebraniu wiejskim i jest wstępna zgoda na utrzymanie tam klas 1-3. Będą prowadzone dalsze rozmowy z rodzicami, po to aby problem ten został rozwiązany w sposób optymalny. Pani Wójt dodała, że w każdej z trzech szkół trzeba pomyśleć o oszczędnościach, gdyż gmina dokłada do każdej z nich: w Szczodruchach – 118 tys. zł, w Zaniach – 129 tys. zł, w Kołakach – 207 tys. zł.
Odnośnie Planu dochodów więcej uwag nie było, więc Pani Skarbnik przeszła do omawiania Planu wydatków.
Pani Wójt powiedziała, że członkowie Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych oraz Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego zaproponowali zwiększyć wydatki w dziale 700, rozdz. 70095 § 4210 i 4300 na remont pomników i zakup materiałów na 1.500 zł. Członkowie Komisji Rewizyjnej poparli propozycje.
- Pan Jaworowski zapytał, czy na obecnym dowożeniu dzieci gmina zaoszczędzi. Pani Skarbnik odpowiedziała, że zostanie to ujęte w sprawozdaniu, a Pani Wójt dodała, że raczej tak i będzie to w granicach około 40 - 50 tys. zł.
Odnośnie działu 750 „Administracja publiczna” Pani Wójt powiedziała, że proponowany wzrost tych wydatków wynika głównie ze wzrostu wynagrodzenia Wójt, wyrównanie wynagrodzenia z-cy Wójta, zatrudnienie od lipca trzech osób oraz 5% wzrost płac pozostałym pracownikom. Początkowo zaproponowano wydatek na wynagrodzenia osobowe pracowników 277.581 zł, ale po zastrzeżeniach Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego zostały uwzględnione oszczędności, m.in. zredukowanie etatu konserwatora do 1/5 oraz zredukowanie pół etatu sprzątaczki, itp. Ogólnie obniżono koszty do 266.581 zł. Pani Wójt dodała, że trzeba będzie pomyśleć o oszczędnościach na ogrzewaniu w urzędzie oraz o wymianie drzwi wejściowych do urzędu. Poparli to członkowie Komisji.
- Pan Dąbrowski zapytał, kto od marca będzie konserwatorem? Pani Wójt odpowiedziała, że obecnie jeszcze nie wie.
- Pan Dąbrowski: czy coś już wiadomo na temat posterunku policji w Kołakach? Pani Wójt odpowiedziała, że jest na etapie rozmów, ale słyszała również opinie, iż część społeczeństwa jest niezadowolona z możliwości założenia posterunku.
- Pan Andrzej Lutostański: czy kwota w dziale 801, rozdz. 80101 - 1.724.294 zł to wydatek na trzy szkoły? Pani Wójt odpowiedziała, że tak.
- Pan Jan Jaworowski zapytał, czy w dziale 801, rozdz. 80101 § 4410 „Podróże służbowe” jest wykazana kwota m.in. na dojazdy studiujących nauczycieli? Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, ale obecnie nikt nie studiuje.
- Pan Jaworowski: czym jest spowodowany wzrost w dziale 801, rozdz. 80104 „Przedszkola przy szkołach podstawowych” o 15% w stosunku do roku 2002? Pani Skarbnik odpowiedziała, że wynika głównie z nagród jubileuszowych oraz urlopu macierzyńskiego.
- Pan Lutostański: dlaczego jest wykazane w dziale 801, rozdz. 80113 „Dowożenie uczniów do szkół” 71.000 zł w 2002 r., a w 2003 r. 79.980 zł? Pani Wójt odpowiedziała, że 71.000 zł to był plan na 2002 rok, a faktycznie kwota na dowożenie wyniosła 81.000 zł.
- Pan Jaworowski zapytał, na co jest przeznaczona kwota w dziale 801, rozdz. 80110 § 4300 „Zakup usług pozostałych”? Pani Skarbnik odpowiedziała, ze jest to koszt poniesiony na bilety miesięczne na dojazdy dla dzieci do szkół, ale już od lutego wydatku tego nie ma.
Pani Wójt powiedziała, że trzeba się zastanowić jak zmniejszyć koszty w dziale 854 „Edukacyjna opieka wychowawcza”
- Pan Lutostański: ile gmina dokłada na dożywianie dzieci? Pani Wójt odpowiedziała, że obiad kosztuje 5 zł, rodzice płacą 1,70 zł, a resztę dokłada gmina.
- Pan Dąbrowski: czy jeśli dożywianie byłoby zorganizowane spoza szkoły, to czy przysługiwałaby również wtedy dotacja? Pani Skarbnik powiedziała, że tak. Pani Wójt dodała, że subwencja nie jest przyznawana na nauczyciela tylko na dziecko i wynosi 3,5 tys. zł.
Pan Lutostański stwierdził, że należałoby przeanalizować nadgodziny nauczycieli. Pani Wójt powiedziała, że dyrektor ma opracować aktualny plan godzin.
Pani Wójt dodała, że w projekcie uwzględniono wzrost wydatków na oświetlenie. Poinformowała również, że trzeba zrobić oświetlenie we wsi Cholewy i Wiśniówek oraz w najbliższym czasie ogrodzenie szkoły w Kołakach.
- Pan Andrzej Lutostański zapytał, czy w projekcie zostało ujęte z ubiegłego roku 15.000 zł, przeznaczone na rozbudowę szkoły? Pani Skarbnik powiedziała, że tak i jest to wykazane w załączniku inwestycyjnym. Pan Lutostański zaproponował, aby przeznaczyć na ogrodzenie szkoły 30.000 tys. zł i wykazać kwotę tą w budżecie. Pani Wójt odpowiedziała, że nie widzi takiej potrzeby, gdyż nie wiadomo obecnie, ile wyniesie koszt ogrodzenia. Stwierdziła, że tyle ile będzie trzeba, to na pewno zostanie zapłacone. Pan Lutostański kilkakrotnie podkreślał ujęcie w budżecie 30.000 zł na ogrodzenie, jednak pozostali członkowie poparli Panią Wójt, stwierdzając, iż jest to rozsądne rozwiązanie.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy są jeszcze jakieś uwagi. Uwag nie było, więc Pan Jaworowski poprosił o zajęcie stanowiska odnośnie zaproponowanych zmian do projektu budżetu gminy na 2003 rok (załącznik Nr 10):
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja wyraziła pozytywną opinię do powyższych zmian.
8/
W sprawie omówienia Statutu Gminy Kołaki Kościelne głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że zaproponowany Statut jest ogólny, gdyż nie powtarza się w nim ustawy o samorządzie gminnym. Wójt zwróciła uwagę na propozycje zmian w projekcie Statutu zgłoszone przez poszczególne Komisje, a mianowicie: w rozdziale IV § 17 wykreślenie punktu 3/ „sprawuję policję sesyjną”, dodanie w rozdz. V § 48 „Przewodniczący może na wniosek Wójta nakazać opuszczenie sali” oraz w § 75 punkt 2 wykreślenie „pisemne”.
Przewodniczący zapytał Komisję czy są jakieś pytania. Pytań nie było, więc poprosił o zajęcie stanowiska odnośnie projektu:
Za – 4 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Projekt Statutu został pozytywnie zaopiniowany (załącznik Nr 11).
Ad. 6
Przewodniczący zapytał czy są jakieś uwagi, pytania.
Pani Wójt poinformowała, że złożyła dwa wnioski o pozyskanie dotacji oraz, że przetarg na OSP został unieważniony ze względu na wysoką cenę.
Pan Dąbrowski powiedział, iż drogi asfaltowe to duży wydatek, ale wyrównanie i trochę żwiru na drodze w Kossakach to koszt niewielki i niezbędny. Pani Wójt powiedziała, że zostanie to wykonane.
Ad. 7
Więcej pytań i uwag nie było, więc na zakończenie posiedzenia członkowie opracowali opinię Nr 1/03 Komisji Rewizyjnej, dotyczącą omawianych projektów uchwał, która zostanie przedłożona na najbliższej sesji (załącznik Nr 12).
Przewodniczący podziękował wszystkim i zamknął posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Protokolant Przewodniczący Komisji
Danuta Milewska Jan Jaworowski
Członkowie Komisji:
1. Bogdan Dąbrowski
2. Waldemar Kulesza
3. Andrzej Lutostański
Metryka strony