Uchwała Nr XVI/78/04

UCHWAŁA NR XVI/78/04

RADY GMINY KOŁAKI KOŚCIELNE

z dnia 4 października 2004 r.

 w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,
poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203) i art. 118 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93,
poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwała określa tryb postępowania o udzielenie dotacji na cele publiczne związane
z realizacją zadań gminy w sferze zadań publicznych innych niż wskazane w art. 4 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, zwanych dalej “podmiotami”, sposobu jej rozliczenia i kontroli wykonywania zleconego zadania.

§ 2. 1. Środki finansowe z budżetu gminy mogą być przeznaczone w formie dotacji na sfinasowanie lub dofinansowanie powierzonych do realizacji zadań publicznych.

2. Decyzje w sprawie przyznania podmiotom o których mowa w § 1 dotacji z budżetu gminy na realizację zadań publicznych podejmuje:

1) Wójt Gminy w przypadku przyznania dotacji nieprzekraczającej wysokości 2.000 zł;

2) Rada Gminy na wniosek Wójta w przypadku przyznania dotacji w wysokości wyższej niż kwota, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 1.

§ 3. 1. Podmioty ubiegające się o dotację zobowiązane są do złożenia wniosku zawierającego założenia merytoryczne zadania.

2. Do wniosku może być dołączony na żądanie Wójta Gminy szczegółowy kosztorys wraz z informacją o innych źródłach jego finansowania oraz inne niezbędne dokumenty do prawidłowego rozpatrzenia wniosku, a w szczególności wyciąg z odpowiedniego rejestru, referencje.

3. Wnioski podlegają analizie przez właściwe merytoryczne stanowiska Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych.

4. Organy rozpatrujące wniosek o przyznanie dotacji winny kierować się przede wszystkim:

a) oceną merytoryczną zadania,

b) kosztem i terminowością realizacji zadania,

c) oceną dotychczasowej współpracy, opiniami i referencjami udzielonymi przez organy administracji samorządowej i rządowej,

d) wiarygodnością finansową, w tym zakresem finansowania zadania z innych źródeł.

5. Wnioski, które nie spełniają wymogów określonych w ust. 1 lub 2 nie będą uwzględniane.

§ 4. 1. Środki przekazywane będą poszczególnym podmiotom na podstawie umów, które powinny określić w szczególności:

a) szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania,

b) wielkość dotacji i tryb przekazywania (płatności),

c) tryb kontroli wykonywania zadania,

d) sposób rozliczenia otrzymanej dotacji i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji,

e) tryb rozwiązywania umowy.

2. Umowa wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy.

3. Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie Rady Gminy na zasadach i terminach przewidzianych do rozpatrzenia sprawozdania z realizacji budżetu
w zakresie:

a) gospodarności i rzetelności w sposobie wydatkowania środków otrzymanych
z budżetu gminy,

b) zgodności wydatkowania dotacji z celem, na który została przyznana.

4. Kontrolę bieżącą sprawować będą właściwe merytorycznie stanowiska urzędu.

5. Stwierdzenie przez Wójta Gminy niewłaściwego (niezgodnego z umową wykorzystania dotacji skutkować będzie wstrzymaniem dotacji, rozwiązaniem umowy, żądaniem zwrotu przekazanych i niewłaściwie wykorzystanych środków).

6. Podjęcie działań, o których mowa w § 4 pkt 5 może nastąpić po przeprowadzeniu kontroli przez stanowisko lub osoby merytorycznie odpowiedzialne i przedstawieniu zaleceń pokontrolnych wynikających z ustaleń kontroli wraz z wezwaniem do ich realizacji we wskazanym terminie. Ostateczny termin podjęcia działań określa się na 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

7. Umowa może być rozwiązana przez podmiot realizujący zadanie jeżeli Wójt Gminy nie wywiązuje się z zobowiązania przekazania w terminie określonych w umowie środków – po wezwaniu w dodatkowym terminie 14 dni. Rozwiązanie umowy przez podmiot nie zwalnia gminy od przekazania dotacji za wykonane i powierzone umową do realizacji zadanie.

8. W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z celem i zasadami określonymi w umowie podmiot realizujący zadanie traci prawo ubiegania się o dotację
z budżetu gminy przez kolejne trzy lata.

§ 5. 1. W celu zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenie Wójt Gminy do 30 stycznia następnego roku na tablicy ogłoszeń Urzedu Gminy ogłasza informację o rozliczeniach składanych przez poszczególne podmioty.

2. Informację przedstawia się w formie wykazu zawierającego:

a) nazwę podmiotu otrzymującego dotację,

b) określenie zadania,

c) wnioskowaną i przyznaną kwotę dotacji,

d) fakt złożenia rozliczenia wraz z decyzją Wójta Gminy o jego przyjęciu
lub zakwestionowaniu.

§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 7. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady

Ryszard Albin Kołakowski

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-05-12

Data modyfikacji: 2006-05-12

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2006-05-12