Protokół Nr XXV
Protokół Nr XXV/06
z obrad Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
z dnia 24 marca 2006 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych, a zakończono o godz. 1200.
Obradom przewodniczył Pan Kołakowski Ryszard – Przewodniczący Rady Gminy Kołaki Kościelne.
Porządek posiedzenia XXV Sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad XXV sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawie:
a) zmian w budżecie gminy;
b) regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne;
c) planu rozwoju wsi Kołaki Kościelne;
d) ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy.
7. Przedstawienie sprawozdań z działalności komisji Rady za 2005 r.
8. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji.
9. Wnioski i oświadczenia radnych.
10. Sprawy rożne.
11. Zamknięcie obrad
Ad. 1
Obrady XXV sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady - Pan Ryszard Kołakowski. Przywitał Wójt – Panią mgr inż. Barbarę Wasiulewską, Skarbnik - Panią Helenę Chmielewską, radnych (załącznik Nr 1 - lista obecności radnych, jeden radny nieobecny – Pan Rykaczewski Stanisław), sołtysów (załącznik Nr 2 - lista obecności sołtysów) i Panią Chojnowską Krystynę – przedstawiciela Związku Kółek Rolniczych w Łomży (załącznik Nr 3). Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady Gminy.
Ad. 2
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XXV sesji Rady Gminy i zapytał czy są ewentualne wnioski w sprawie zmiany do przedstawionego porządku obrad. Wniosków i uwag nie było, więc Przewodniczący powiedział, że uznaje porządek obrad za przyjęty.
Ad. 3
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół Nr XXIV/05 z obrad poprzedniej sesji był wyłożony do wglądu. Poprosił o zgłaszanie ewentualnych uwag do projektu protokołu. Uwag nie wniesiono, wobec czego Przewodniczący Rady powiedział, że protokół Nr XXIV/05 z obrad sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 30 grudnia 2005 r., uznaje się za przyjęty.
Ad. 4
Punkt „Interpelacje i zapytania radnych” postanowiono połączyć z punktem „Sprawy różne”.
Ad. 5
W punkcie tym głos zabrała Wójt – Pani mgr inż. Barbara Wasiulewska. Pani Wójt przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 30 grudnia 2005 r. do 24 marca 2006 r. (załącznik Nr 4 – informacja Wójta o pracy między sesjami). Pytań i uwag do przedstawionej informacji nie było.
Ad. 6
a)
Przewodniczący Rady – Pan Kołakowski Ryszard poprosił Pani Wójt o omówienie zaproponowanych zmian w budżecie gminy. Pani Wójt powiedziała, że pierwsza zmiana dotyczy zmniejszenia subwencji oświatowej o 12.531 zł oraz zwiększenia o 2.657 zł podatku dochodowego od osób fizycznych. Następne zmiany dotyczą zwiększenia wydatków na remont dróg gminnych, które zostały uzgodnione na poszczególnych komisjach rady. Z nadwyżki budżetowej, która wynosi 221.741 tys. zł, na budowę dróg gminnych lokalnych proponuje się przeznaczenie 150 tys. zł. Pozostanie nadwyżki 71.741 zł. Na komisjach uzgodniliśmy, że jeśli nie pozyskamy środków z Kontraktu Wojewódzkiego na „rozbudowę sali gimnastycznej o widownią i pomieszczenia edukacyjne przy Szkole Podstawowej w Kołakach Kościelnych”, to planowane środki (60 tys. zł) przesuniemy na drogi. Z planowanej inwestycji „budowa oczyszczalni i kanalizacji we wsi Kołaki Kościelne” przesuniemy 25 tys. zł, a z „reelektryfikacji oświetlenia ulicznego” 10 tys. zł. Zdejmując w taki sposób środki i przeznaczając je na drogi, na ich budowę zabraknie ok. 300 tys. zł. Na komisjach zapadła propozycja, żeby wziąć na ten cel kredyt i pokończyć drogi przez wsie. Do tych dróg należą:
- Gosie Duże-Mieczki,
- Zanie Leśnica,
- Gosie Małe,
- Kołaki Kościelne,
- Gunie Ostrów,
- Sanie Dąb,
- Łętowo Dąb,
- Gosie Duże.
W sumie zrobiony zostałby odcinek ok. 3 km. Na wykonanie tych dróg będą robione przetargi, a tam gdzie nie będzie takiej potrzeby (poniżej 6 tys. euro), to realizowane będą z wolnej ręki. Pani Wójt powiedziała, że wstępnie rozmawiała o kredycie z Dyrektorem BS Zambrów o/Kołaki Kościelne i prawdopodobnie kredyt ten byłby oprocentowany w wysokości 7%. Dobrze jest jednocześnie pokończyć wszystkie te dróżki, bo wówczas jest mniejszy koszt ich budowy. Jeśli chodzi o drogę Kossaki Borowe, to Zarząd Powiatu Zambrowskiego ma przeznaczyć 30 tys. zł na wyżwirowanie i na razie wyżwirujemy drogę Kossaki Borowe przez wieś, a w przyszłym roku może uda na się pozyskać na jej budowę środki. Natomiast nadal nie wiadomo, czy dostaniemy środki na realizację drogi Wiśniówek Cholewy.
Następnie Pani Skarbnik omówiła dokładnie zmiany w rozbiciu na działy, rozdziały i paragrafy.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusje.
- Pan Łada Adolf: uważam, że trzeba dokończyć te drogi.
Pani Wójt dodała, że w projekcie uchwały zaplanowaliśmy zaciągnięcie kredyt w wysokości 300 tys. zł, a w rzeczywistości może okazać się np. że trzeba będzie wziąć kredyt ok. 250 tys. zł. Dokładnie ile nas to wyniesie, to będzie widać po przeprowadzeniu przetargów.
- Pan Lutostański Andrzej: ale kredyt zostanie zaciągnięty, jak już będziemy robić drogi?
Pani Wójt odpowiedziała, że tak, jak już będzie zapłata faktury za wykonanie dróg.
- Pan Lutostański Andrzej: jeśli chodzi o sprzedaż działki za Ośrodkiem Zdrowia w Kołakach, to uważam, że lepiej byłoby próbować sprzedać na wiosnę.
Pani Wójt powiedziała, że zgadza się z tym i na przyszłą sesje przygotuje projekt uchwały w tej sprawie.
- Pan Jaworowski Jan: czy Pani Skarbnik mogłaby bliżej wytłumaczyć zwiększenie w dziale 756, rozdz. 75621 § 0010?
Pani Skarbnik powiedziała, że jest to zwiększenie wpływów podatku dochodowego od osób fizycznych o 2.657 zł na podstawie otrzymanego pisma Ministra Finansów.
Przewodniczący Rady Pan R. Kołakowski poprosił radnych o włączenie się do dyskusji w sprawie proponowanych zmian w budżecie, ponieważ zaciągniecie kredytu jest poważną decyzją. Przewodniczący Rady powiedział, że należy być świadomym, iż decydując się na zaciągnięcie kredytu na budowę w/w dróg, nie zrealizujemy innych inwestycji.
Więcej pytań do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy nie było. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy i poddał go pod głosowanie:
za - 14 głosów
przeciw - 0 głosów
wstrzymało się - 0 głosów.
Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy (uchwała Nr XXV/126/06 - załącznik Nr 5).
b)
Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o omówienie projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne. Pani Wójt powiedziała, że na podstawie ustawy – Karty Nauczyciela rada gminy corocznie uchwala regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne. Projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne został uzgodniony z Zarządem Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Zambrowie. Pani Wójt powiedziała, że niniejszy regulamin jest taki sam jak w ubiegłym roku, poza niewielkim wzrostem dodatku mieszkaniowego. Nastepnie Pani Wójt przedstawiła wysokość proponowanego dodatku mieszkaniowego a wysokość dodatku z ubiegłego roku.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusje.
W związku z tym, że dyskusji nie podjęto i uwag nie było, Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne i poddał go pod głosowanie:
za - 14 głosów
przeciw - 0 głosów
wstrzymało się - 0 głosów.
Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne (uchwała Nr XXIV/127/06 - załącznik Nr 6).
c)
W celu omówienia projektu uchwały w sprawie planu rozwoju wsi Kołaki Kościelne, Przewodniczący Rady – Pan Ryszard Kołakowski przekazał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że Plan Rozwoju Miejscowości Kołaki Kościelne został przygotowany przez Radę Sołecką w celu umożliwienia uzyskania pomocy w ramach Funduszy Strukturalnych. Planowanym przedsięwzięciem będzie utworzenie świetlicy wiejskiej i wyposażenie jej w niezbędny sprzęt (meble, sprzęt komputerowy i inne). Świetlica wiejska zostałaby zaadoptowana na pierwszym piętrze budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Koszt planowanego przedsięwzięcia wyniesie ok. 130 tys. zł. Otrzymaliśmy już informację, że wnioski można składać w kwietniu – maju br.
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie pytań i uwag dotyczących projektu uchwały. W związku z tym, że żadnych uwag i pytań nie było, Przewodniczący R. Kołakowski odczytał projekt uchwały w sprawie planu rozwoju miejscowości Kołaki Kościelne i poddał go pod głosowanie:
za – 14 głosów
przeciw – 0 głosów
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała Nr XXV/128/06 w sprawie planu rozwoju wsi Kołaki Kościelne została jednogłośnie podjęta (załącznik Nr 7).
d)
Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy wynika ze zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 146, poz. 1223, z 2006 r. Nr 39, poz. 272). Pani Wójt powiedziała, że zaproponowane w projekcie uchwały wynagrodzenie ogólnie wzrośnie o 90 zł brutto w stosunku do roku 2005.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad powyższym projektem uchwały. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy i poddał go pod głosowanie:
za - 14 głosów
przeciw - 0 głosów
wstrzymało się - 0 głosów.
Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/129/06 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy (załącznik Nr 8).
Ad.7
W punkcie tym Przewodniczący Rady Pan R. Kołakowski poprosił Przewodniczących poszczególnych komisji o przedstawienie sprawozdań z działalności komisji Rady za 2005 r. Po przeczytaniu sprawozdania z działalności Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego – przez Pana Święckiego Stanisława, Komisji Rewizyjnej – przez Pana Jaworowskiego Jana i Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych – przez Panią Ogonowską Teresę (załączniki Nr 9,10,11), Przewodniczący Rady poprosił o pytania i uwagi do przedstawionych sprawozdań. Pytań i uwag nie było.
Ad. 8
Przewodniczący Rady poinformował, że od ostatniej sesji nie wypłynęły zapytania i interpelacje. Zapytania formułowane ustnie w sprawach różnych.
Ad. 9
W pkt. „Wnioski i oświadczenia radnych” nie wniesiono żadnych zgłoszeń.
Ad. 10
Głos zabrała Pani Chojnowska Krystyna – przedstawiciel Związku Kółek Rolniczych w Łomży. Pani K. Chojnowska powiedziała, że korzystając z okazji, że jest obecnie na spotkaniu z Przewodniczącymi Kółek Rolniczych w Kołakach, chciałaby przybliżyć radnym i sołtysom działalność Związku. Pani Chojnowska powiedziała, że Związek podjął działania w sprawie baktorialozy. Prawdopodobnie od maja do sierpnia będzie można skorzystać z programu rolno-środowiskowego, z działania - ochrona wód i gleb. Polega to na uprawie poplonów i wsiewek, które woruje się na wiosnę. Na dzień dzisiejszy jest to jedyne działanie z którego można skorzystać, oprócz rent strukturalnych. Informacje te można uzyskać bliżej w ODER, albo w Związku Kółek Rolniczych, gdzie również można skorzystać z pomocy w sprawie odzyskania różnicy podatku Vat z 7-22 % w budownictwie mieszkaniowym po wejściu do Unii Europejskiej. Pani K. Chojnowska poinformowała, że Krajowy Związek Kółek Rolniczych w porozumieniu z biurem prawniczym utworzył stronę internetową: www. rolnikpolski.pl. Koszt korzystania z tej strony będzie wynosić będzie ok. 10 zł miesięcznie. Rolnik będzie mógł zadać dwa pytania o szerokim znaczeniu.
- Pan Jaworowski Jan: dokładnie za jaki okres będzie można skorzystać ze zwrotu różnicy podatku VAT?
Pani K. Chojnowska odpowiedziała, że od pierwszego maja 2004 r. Wniosek o zwrot różnicy podatku VAT składa się raz w roku i trzeba dołączyć do niego tytuł prawny do mieszkania.
- Pan Jaworowski Jan poprosił Panią Wójt o kilka słów na temat lekarza.
Pani Wójt odpowiedziała, że prawdopodobnie Lekarz będzie przyjmował od kwietnia, na razie zastępują Go koledzy.
- Pan Święcki Stanisław: chodzi mi o folie po kiszonkach, może żeby zorganizować jakiś wspólny ich wywóz.
Pani Wójt odpowiedziała, że każdy ma obowiązek składowania odpadów w Czerwonym Borze. Pani Wójt powiedziała, że pomysł Pana Świeckiego jest dobry, np. rolnicy mogą ustalić termin wywozu odpadów z Gospodarką Komunalną w Zambrowie.
- Pani Kruszewska Barbara: czy gmina mogłaby zakupić agregator?
Pani Wójt odpowiedziała, że na dzień dzisiejszy nie ma rozeznania w tej sprawie, ponieważ nie było to dokuczliwe. W związku z tym zastanowimy się nad tym tematem.
Pani Wójt zaproponowała wspólny wyjazd radnych, sołtysów, pracowników UG do Wilna dnia 6-7 maja br. Koszt wyjazdu wyniesie ok. 120-150 zł. Pani Wójt poprosiła o szybkie decyzje w tej sprawie, ze względu na krótki termin.
- Pan Długoborski Andrzej poprosił, że jak będzie na terenie gminy geodeta, to żeby przy okazji zmierzył drogę w Ćwikłach Krajewo, ponieważ jest to ważne dla rolników przy dopłatach bezpośrednich.
Pani Wójt powiedziała, że będzie o tym pamiętać.
Więcej spraw nie poruszano.
Ad. 10
Przewodniczący podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady XXV sesji Rady Gminy.
Protokolant Przewodniczący Rady
Danuta Niewińska Ryszard Albin Kołakowski
Metryka strony