Protokół Nr II
Protokół Nr II/02
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 13 grudnia 2002 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1030 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1400. W Sesji udział wzięło 15 Radnych (lista obecności: załącznik Nr 1).
Porządek posiedzenia II Sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad II Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu obrad I Sesji Rady Gminy.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta o pracy między Sesjami.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
1/ powierzenia Przewodniczącemu Rady Gminy wykonywania czynności z zakresu
prawa pracy wobec Wójta Gminy;
2/ ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy;
3/ wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Gminy;
4/ wyboru stałych komisji rady: Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego oraz
Komisji Spraw Społecznych i Oświaty;
5/ zmian w budżecie gminy na 2002 r.;
6/ obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2002 r.
przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2003 r.;
7/ obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna, przyjętą jako podstawę
obliczenia podatku leśnego na 2003 r.;
8/ wysokości stawek podatku od nieruchomości;
9/ wysokości stawek podatku od środków transportowych;
10/ ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru;
11/ ustalenia stawki opłaty targowej, zasad ustalania i poboru oraz terminu płatności;
12/ określenia wysokości stawki podatku od posiadania psów;
13/ wzorów informacji o gruntach, deklaracji na podatek rolny, informacji o
nieruchomościach i obiektach budowlanych, deklaracji na podatek od nieruchomości
oraz informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny.
7. Wybór delegata do Zambrowskiego Związku Gmin.
8. Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.
9. Wnioski i zapytania radnych.
10. Sprawy różne.
11. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
Otwarcia II Sesji Rady Gminy dokonał Przewodniczący Rady Pan Ryszard Kołakowski, który przywitał wszystkich przybyłych na obrady. Stwierdził, iż jest 100 % obecności Radnych, a więc obrady są prawomocne.
Ad. 2
Przewodniczący przedstawił porządek obrad II Sesji Rady Gminy. Następnie zapytał czy są uwagi odnośnie zaproponowanego porządku. Uwag nie było, więc ogłosił, iż porządek obrad został przyjęty. Poinformował również, iż był ostatnio na szkoleniu, na którym dowiedział się, że jeśli nikt nie zgłasza sprzeciwu do porządku obrad, to zostaje on przyjęty, bez potrzeby głosowania.
Ad. 3
Przewodniczący poinformował, iż przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Rady Gminy polega na zgłaszaniu do niego ewentualnych uwag. Protokół zawsze jest wyłożony w pokoju nr 16 i to co najmniej na pięć dni przed następną Sesją. Przewodniczący powiedział, iż w związku z tym, że uwag do protokołu nie było, zostaje on przyjęty, również bez potrzeby głosowania.
Ad. 4
Przewodniczący poprosił Radnych o interpelacje i zapytania. Pytań nie było, więc zaproponował, by według zwyczaju punkt ten połączyć z punktem 10-tym, tj. „Sprawy różne”, co zostało zaakceptowane.
Ad. 5
W punkcie tym głos zabrała Pani Wójt – Barbara Wasiulewska w celu przedstawienia informacji na temat pracy między Sesjami. Powiedziała, że przeprowadzony przetarg na projekt budowy drogi w Czachach. Zgodnie z umowż zostanie zrealizowany do końca stycznia 2003 r., koszt projektu wyniesie około 5,2 tys. zł. Projektem objęty jest odcinek od drogi powiatowej przez wieś do krzyża. Długość projektownej drogi wynosi 750 m. Poza tym wydana została decyzja o warunkach zabudowy na projektowany odcinek drogi.
W 2003 r. zostanie zgłoszona do remontu i budowy droga o nawierzchni żwirowej rozpoczynająca się od drogi nr 8 przez Wiśniówek i do Cholew.Ma to strategiczne znaczenie dla dowożenia dzieci. Jest to odcinek około 1,5 km. Spełnia wszelkie warunki formalno – prawne, bowiem nie ma oznaczeń ewidencyjnych. Pani Wójt poinformowała także, że dziś ma przyjechać projektant z Białegostoku na drogę Wiśniówek.
Poza tym jest już gotowy projekt budowy garaży w Kołakach Kościelnych. Obecnie Pan Żychowski przygotowuje specyfikacje garaży, a ich wykonanie jest przewidziane na kwiecień – czerwiec. Szacunkowy koszt garaży wyniesie 69 – 60 tys. zł
W związku z tym, iż od stycznia 2003 roku gmina zostanie bez możliwości wydawania zezwoleń na budowę, został ogłoszony przetarg na wykonanie studium, na którego podstawie zostanie opracowany plan przestrzenny. Realizacja studium wyniesie około 5 m-cy, więc jeśli ktoś zamierza wystąpić o pozwolenie na budowę, to niech złoży wniosek jeszcze w grudniu.
Po przeprowadzonej analizie w Urzędzie odnośnie dowożenia dzieci Pani Wójt stwierdziła, iż obecnie jest to bardzo wysoki koszt, tj. zakup biletów dla dzieci, remonty naszego autobusu, utrzymanie kierowcy, zapewnienie opiekuna, koszt ten kształtuje się w granicach 80 tys. rocznie. Pani Wójt powiedziała, iż dowiadywała się na ten temat w innych gminach i poinformowano ją, iż przetargi na dowożenie kształtują się w wysokości 2,65 zł za 1 km, plus opiekun, to koszt dowożenia wynosi około 50 tys. rocznie. Pani Wójt powiedziała, iż dowiadywała się także o możliwość pozyskania gimbusa, ale doszła do wniosku, iż nie widzi w tym wielkich nadziei, gdyż nawet jeśliby się udało dostać gimbusa to za trzy lata będzie to samochód wymagający ciągłych napraw. Lepiej więc zrobić przetarg na dowożenie dzieci, podpisując umowę gdzieś na trzy lata, bo wiadomo, że cena paliwa ulega ciągłym zmianom. Poza tym taki samochód byłby przez cały czas do dyspozycji, i dzieci mogłyby jeździć na wycieczki.
Odnośnie sprawy z wodociągami to Pani Wójt powiedziała, iż w chwili obecnej gmina nasza należy do Międzygminnego Związki Wodociągów i Kanalizacji w Łomży, do Związku tego należą obecnie 18 gmin. Mamy zawarte porozumienie ze Związkiem na bezpłatne użytkowanie i eksploatację urządzeń w wodę. Rzecz w zasadzie sprowadza się do tego, że Związek ustala cenę wody, zbiera należności oraz w niewielkim stopniu konserwuje. Na terenie gminy sa 3 stacje (hydrofornie) 53096 mb sieci wodociągowej oraz 543 przyłączy wodociągowej. Woda z naszych hydroforni sprzedawana jest do gminy Zambrów, Kulesze oraz Wysokie Mazowieckie. Przeprowadziliśmy wiele rozmów z ościennymi gminami, które prowadzą wodociągi. Koszt wody w każdej z gmin jest o wiele niższy niż w Kołakach, aktualnie wynosi on 1,88 zł za 1 m . konserwatorzy zbierają około 310 tys. zł, trudno dokładnie określić ilość wody zużytej przez jednostki płacące przelewem, np. szkoły, itp. Szacunkowo jest to kwota 50 tys. zł, czyli wpływy można szacować na 350 – 360 tys. zł. przy ograniczeniu nielegalnego poboru wody można osiągnąć kwotę około 400 tys. zł. Pan Batalion pytał ją czy przypadkiem nie chce przejąć wodociągów, na co Pani Wójt powiedziała, iż to zależy jako decyzje podejmie Rada. Pani B. Wasiulewska powiedziała, że zna wiele gmin, które przejęły prowadzenie wodociągów i są z tego zadowolone.
Odnośnie sprawy apteki to jest ona bliska końcowi, gdyż jest jeden Pan chętny do jej założenia. W tym celu Pani Wójt obejrzała Ośrodek Zdrowia w Kołakach, ale nie ma tam szans, więc apteka mieściłaby się w budynku Urzędzie Gminy na parterze w dwóch pierwszych pokojach.
Pani Wójt powiedziała, iż wczoraj (12.12.02) miała spotkanie z Komendantem Policji – Panem Murawskim na temat posterunku w Kołakach. Na dzień dzisiejszy Komendant zaproponował dzielnicowego, ale wiadomo, iż np. sobota i niedziela odpada. Pani Wójt stwierdził, że takie rozwiązanie jej nie satysfakcjonuje i będzie się starać o założenie posterunku.
Pani Wójt poinformowała, że w Urzędzie Gminy jest drobny remont, który wyniesie kwotę około 2 tys.
Ad. 6
1/
Głos zabrała Pani Wójt, która przeczytała art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 o pracownikach samorządowych. Stwierdziła, że dobrze by było, żeby projekt uchwały w sprawie powierzenia Przewodniczącemu Rady Gminy wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta Gminy został przyjęty, gdyż w przeciwnym wypadku o każdym terminie urlopu, czy tez zwolnieniu Pani Wójt będzie musiała najpierw poinformować wszystkich Radnych.
Przewodniczący zapytał czy są jakieś pytania. Pytań nie był, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie powierzenia Przewodniczącemu Rady Gminy wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójt Gminy:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie ( załącznik Nr 2).
2/
Przewodniczący powiedział, że w punkcie tym przechodzimy do ustalenia wynagrodzenia Wójta. Stwierdził, iż w związku z tym, że część Radnych jest nowych, to dla porównania przeczyta uchwałę Nr XV/61/00 dotyczącą wynagrodzenia byłego Wójta - inż. Krzysztofa Grodzkiego. Po stwierdzeniu, iż wynagrodzenie to kształtowało się w wysokości 3.350 zł na sali podniósł się lekki szum. Przewodniczący zasugerował podwyżkę wynagrodzenia Pani Wójt, następnie zapytał Radnych co sądzą na ten temat.
- Pan Jan Jaworowski stwierdził, że niech się wypowie na ten temat Pani Wójt.
Pani Wójt powiedziała, że kandydując na Wójta nie liczyła na podwyżkę wynagrodzenia. Zmiana stanowiska to jej wybór i nie będzie mówiła, czy straciła czy też nie. Poprosiła jedynie o utrzymanie wynagrodzenia w wysokości poprzedniego Wójta.
Pytań więcej nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy na dotychczasowym poziomie:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 1 głosów.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie (załącznik Nr 3).
Wójt podziękowała Radnym za to, że na Sesji ustalającej wynagrodzenie Wójta nie doszło do poróżnienia.
3/ i 4/
Przewodniczący zaproponował połączenie podpunktu trzeciego z czwartym, tj. wyboru członków Komisji Rewizyjnej i wyboru stałych komisji rady. Następnie poinformował, że wczoraj dzwonił do Radnych z zapytaniem, „w których komisjach siebie widzą” i przeważnie otrzymywał odpowiedź. Następnie zwrócił się do Pana Anrzeja Lutostańskiego z zapytanie „w której komisji siebie widzi”?.
Pan Lutostański zapytał: „czy skład Komisji Rewizyjnej musi być trzy osobowy?”, na co Pani Wójt stwierdziła, że nic nie stoi na przeszkodzie by Komisja ta była czteroosobowa. Obecnie ze Statutu wynika, iż Komisja Rewizyjna jest trzyosobowa , ale będzie opracowywany projekt Statutu i można dokonać zmiany na czteroosobową.
Przewodniczący zapytał Pana Radnego – Lutostańskiego: „czy chce należeć do Komisji Rewizyjnej?” Odpowiedź Pana Andrzeja brzmiała „tak”.
W związku z tym Przewodniczący powiedział, że przeczyta propozycje składu poszczególnych komisji, zaczął od Komisji Rewizyjnej:
- Jan Jaworowski
- Bogdan Dąbrowski
- Waldemar Kulesza
- Andrzej Lutostański.
Następnie przedstawił propozycje składu Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego:
- Zenon Baczewski
- Kazimierz Chrostowski
- Stanisław Święcki
- Krzysztof Zawistowski
- Ryszard Kołakowski
- Stanisław Rykaczewski
oraz propozycję składu Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych:
- Barbara Kruszewska
- Zygmunt Tyborowski
- Leszek Krajewski
- Adolf Łada
- Teresa Ogonowska.
Przewodniczący zapytał czy są pytania odnośnie proponowanego składu poszczególnych komisji. Pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowane nad składem Komisji Rewizyjnej, raz jeszcze przedstawiając proponowanych wcześniej kandydatów:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Zaproponowany skład Komisji Rewizyjnej został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 4).
Przewodniczący ponownie odczytał propozycje składu Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego i zapytał kto jest za powołaniem danego składu Komisji:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Skład Komisji został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 5).
Następnie Przewodniczący poprosił o przegłosowanie przedstawiając raz jeszcze zaproponowany skład Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Skład Komisji został przyjęty jednogłośnie (załącznik Nr 6).
Przewodniczący ogłosił 10 min przerwę.
5/
Przewodniczący Rady oddał głos Pani Skarbnik – Helenie Chmielewskiej, która przedstawiła projekt zmian w budżecie gminy na 2002 rok (załącznik Nr 7). Następnie Pni Skarbnik poprosiła o zadawanie pytań i Przewodniczący otworzył dyskusję:
- Pan B. Dąbrowski: czy można jeszcze raz przedstawić rozdz. 80110 – Dochody zwiększone (załącznik do projektu uchwały nr 1).
Pani Chmielewska raz jeszcze przedstawiła dany dział dochodów i powiedział, że jest to dotacja celowa z kuratorium na podwyżki nauczycieli w gimnazjum.
Pytań więcej nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2002 rok:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
6/
Przewodniczący powiedział, że następne cztery podpunkty obrad proponuje połączyć do omawiania, podobnie tak jak to miało miejsce przy wyborze członków do komisji. Sprzeciwu nie było.
Przewodniczący oddał głos Pani Wójt, która powiedział, że dopiero około 10 dni temu została ogłoszona ustawa dotyczącą podatków, więc nie miała zbytnio czasu na przedyskutowanie jej z odpowiednimi komisjami. Poinformowała, że przygotowane projekty uchwał powstały zgodnie z przyjętym jeszcze przez Zarząd projektem budżetu na 2003 rok, czyli uwzględniają one 5 % wzrost podatków. Następnie przeszła do omawiania podatku rolnego, przeczytała projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2002 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2003 r. (załącznik Nr 8). Poczym przedstawiła kształtowanie się podatku rolnego w 2002 roku. Powiedziała, że w tym roku nastąpiła obniżka ceny żyta do 27,50 zł , gdyż cena ustawowa wynosi 37,19 zł. Wymiar podatku na 2002 rok wyniósł około 200 tys., z tego udzielono ulg w wysokości 79 tys., umorzenia bieżące wyniosły około 2 tys., a zaległe zaledwie 1 tys. Pani Wójt podkreśliła że każda złotówka, która jest u nas obniżona z podatków, wpływa jednocześnie na obniżenie otrzymywanych subwencji. Wymiar podatku rolnego na przyszły rok proponowany jest na 28,87 zł za q. Jest to propozycja wzrostu w stosunku do roku 2002 o 1,37 zł za q, tj. o 5 %.
Pani Wójt przeszła do omawiania podatku leśnego. Powiedziała, że zmieniły się zasady jego obliczania, tzn. dotychczas było:
las liczony z 1 ha fizycznego * max cena żyta za 1 q czyli 37,19 zł * 0,3 q =11,16 zł, a obecnie będzie obliczany jako:
średnia cena sprzedaży drewna uzyskana przez nadleśnictwo za pierwsze trzy kwartały roku poprzedniego, czyli: równowartość pieniężna 0,22m3 * ha fizyczny.
Z kolei jeśli chodzi o podatek od nieruchomości, to obecnie wszedł w życie nowy podatek od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Pani Wójt powiedziała, że jest za utrzymaniem max stawki proponowanej przez Ministra, czyli w wysokości 3,46 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej. Pani Wójt podkreśliła, że wszystkie informacje, które przedstawiła zawarte są w informacjach które zostały Radnym przekazane (załącznik Nr 9). Wykazano tam zarówno stawki obowiązujące w 2002 r i proponowane na 2003 r. o 5% wyższe oraz stawki max Ministra.
W celu omówienia podatku od środków transportowych. głos zabrała Pani Sekretarz, która przeczytała projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie stawek podatku od środków transportowych, powiedziała, że stawki w tabelach się nie zmieniły.
Przewodniczący poprosił o zadawanie pytań:
- Pan Jan Jaworowski: czy był omawiany podatek od nieruchomości od gruntów?
Pani Wójt powiedziała, że rzeczywiście nie przedstawiła tych stawek, więc przeszła do ich omówienia. Od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków proponuje się 0,36 zł od 1 m2 powierzchni, w 2002 r. wynosił on 0,34 zł od 1 m2 powierzchni, a max stawka to 0,62 zł od 1 m2 powierzchni. Od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych proponuje się 1,72 zł od 1 ha powierzchni, w 2002 r. wynosił 1,64 zł od 1 ha powierzchni, a max stawka to 3,38 zł. Po krótkim zastanowieniu Pani Wójt stwierdziła, iż u nas nie ma takich gruntów pod jeziorami, więc należałoby zastosować tu stawkę max, czyli 3,38 zł od 1 ha . Radni nie wyrazili sprzeciwu.
Pani Wójt powiedziała, że podobnie należałoby zmienić stawkę przy podatku od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym z proponowanej kwoty 4,87 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej na max, tj. 8,06 zł od 1 m2 powierzchni, ponieważ nikt nie prowadzi u nas takiej działalności, a zmiany te wpłyną na nasze otrzymywane subwencje.
Przewodniczący poprosił o pytania:
- Pan K. Zawistowski: czy można zmieniać proponowane stawki tylko o 50 %?
Pani Wójt odpowiedziała, że możemy zmieniać dowolnie, gdyż zmieniono ustawę i określone zostały tylko górne granice.
- Pan K. Zawistowski: może lepiej zostawić na zaproponowanym poziomie podatek od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu materiałem siewnym, bo ktoś może zacznie świadczyć tą usługę.
Poparł to również Pan B. Dąbrowski.
Pani Wójt odpowiedziała, że nie widzi w tym problemu, bo jeśli by ktoś był tym zainteresowany to by było o tym słychać, a poza tym stawkę tą można będzie zmienić za rok.
- Pan Jan Jaworowski zapytał: jaka była motywacja wzrostu podatków o 5 %,?, gdyż jest za utrzymaniem ich na dotychczasowym poziomie. Stwierdził, iż obecnie wszystko w naszym społeczeństwie tanieje, dlatego też poprosił o podanie przykładu co podrożało”. Pan Jaworowski zaproponował również, aby podatek od nieruchomości przegłosować oddzielnie, a pozostałe razem.
Pan Przewodniczący powiedział, iż uważa, że jeśli obniżać podatek od nieruchomości, to należy obniżyć także pozostałe.
Pani Wójt i Pani Skarbnik powiedziały, że i tak nastąpiła propozycja obniżenia ceny żyta na 28 zł za 1 q, w stosunku do ustawowej ceny jest to zmniejszenie około 15 %.
- Pan Jan Jaworowski: „Proszę podać mi jaki jest procent wpływu z podatku z rolnictwa, a jaki od prowadzonej działalności”?
Pani Wójt powiedziała, że w przybliżeniu jest to około 36 %.
- Pan Stanisław Święcki: „Czy Pani Wójt mogłaby przedstawić procentowo, kto ile płaci podatku od nieruchomości”?
Pani Wójt powiedziała, że nazwiskami nie powie, ale wymieni w przybliżeniu procentowo, tj.: 30 tys., 10 tys., kilka jest po 5 tys., po 1,7 tys. zł, a reszta to drobne kwoty.
- Pan K. Zawistowski stwierdził, iż nie należy porównywać rolnictwa z działalnością gospodarczą.
- Pan Jan Jaworowski powiedział, iż uważa że jest to nie do pomyślenia, żeby kilka osób prowadzących działalność gospodarczą płaciło tyle samo co wszyscy rolnicy.
Przewodniczący zaproponował, aby jak obniżać podatek od nieruchomości, to jednocześnie też obniżyć wszystkie pozostałe i odwrotnie.
Pan Jan Jaworowski powiedział, iż podwyższając podatek od nieruchomości powinniśmy być świadomi, że prowadzonych inwestycji będzie co raz mniej.
- Pan B. Dąbrowski stwierdził, że jeśli jest możliwość rozwoju inwestycji to trzeba zrobić wszystko by przyciągać inwestorów, gdyż wówczas powstają nowe miejsca pracy, co jest istotne szczególnie dla młodych ludzi.
- Pan J. Jaworowski złożył wniosek: „ obniżyć podatek od nieruchomości”.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad złożonym wnioskiem Pana Jaworowskiego:
Za - 2 głosów
Przeciw - 6 głosów
Wstrzymało się - 7 głosów.
Wniosek został odrzucony.
- Pan Bogdan Dąbrowski zapytał, czy może złożyć wniosek „o utrzymanie podatku rolnego na dotychczasowym poziomie”.
Przewodniczący stwierdził, że będzie w kolejności odczytywał projekty uchwał, a następnie będzie przeprowadzone nad nimi głosowanie. Zaczął czytać projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2002 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2003 rok.
- Pan Stanisław Święcki zapytał: „dlaczego był głosowany wniosek Pana Jaworowskiego, a Pana Dąbrowskiego nie”?
Przewodniczący odpowiedział, iż głosowanie nad powyższym projektem uchwały „przeciw” oznacza poparcie wniosku Pana B. Dąbrowskiego. Poprosił więc o przegłosowanie projektu uchwały o podatku rolnym:
Za - 0 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Nikt nie wziął udziału w głosowaniu.
Przewodniczący kilkakrotnie zwracał się z prośbą o głosowanie projektu, ale bezowocnie.
- Pan J. Jaworowski powiedział, iż panuje tu wielki mętlik i należy głosować oddzielnie, tzn. najpierw nad wnioskiem Pana Bogdana Dąbrowskiego, a następnie nad projektem. Stwierdził również, iż podatek od nieruchomości został podniesiony, więc dlaczego podatek rolny nie. Podkreślił, że gminna od tej pory będzie miała mniej pieniędzy z podatku od nieruchomości. Powiedział również, że zaraz będzie za wzrostem podatku rolnego o 20 %.
Pan Przewodniczący zapytał Radnych, czy jeszcze raz głosujemy nad projektem uchwały o podatku rolnym. Odpowiedzi nie uzyskał, jedynie zasugerowanie przerwy, ogłosił więc 15 min przerwę.
Przewodniczący po przerwie wznowił obrady II Sesji. Stwierdził, iż wniosek Pana J. Jaworowskiego został odrzucony, czyli przeszedł zaproponowany projekt uchwały w sprawie stawek od podatku od nieruchomości uwzględniający 5 % wzrost. Powiedział również, iż uważa, że żeby być w porządku, to powinniśmy głosować „za” w przypadku pozostałych projektów uchwał, „jak podwyższać, to wszystkim”.
Poprosił o przegłosowanie projektu uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2002 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2003 rok:
Za - 14 głosów
Przeciw - 1 głosów (Pan B. Dąbrowski)
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.
7/
Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna, przyjętą jako podstawę obliczenia podatku leśnego na 2003 r.:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 1 głos.
Powyższa uchwała została przyjęta.
8/
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie jeszcze raz podatku od nieruchomości:
Za - 13 głosów
Przeciw - 2 głosy (Pan J. Jaworowski i Pan B. Dąbrowski)
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości została przyjęta.
9/
Pani Sekretarz raz jeszcze przeczytała projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych. Przewodniczący zapytał czy są jakieś uwagi do powyższego projektu, uwag nie było, więc zarządził głosowanie:
Za - 14 głosów,
Przeciw - 1 głos,
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała dotycząca stawek podatku od środków transportowych została przyjęta.
10/ , 11/ i 12/
Pani Wójt zaproponowała, aby najpierw omówić trzy następne projekty uchwał. Powiedział, że wprowadzono możliwość sporządzenia testamentu, jakby ktoś nie mógł dojechać do notariusza. Następnie stwierdziła, iż uważa odnośnie stawek opłaty targowej, zasad jej udzielania i poboru oraz terminu płatności, aby pozostały na dotychczasowym poziomie. Podobnie i podatek od posiadania psów, zaokrąglając go jedynie do pełnej kwoty, tj. z 18,70 zł do 19 zł. Podwyższanie powyższych podatków nie ma uzasadnienia, gdyż nie wpływają one na wzrost uzyskiwanych subwencji.
Przewodniczący zapytał: czy są jakieś pytania?
- Sołtys z Kołak – Wiesław Zajkowski – dotychczasowy inkasent opłaty targowej złożył rezygnację z pełnionej funkcji.
Została wiec zgłoszona kandydatura Pana Zbyszka Kotowskiego, zam. Czachy Kołaki.
Następnie Pani Sekretarz odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru. Żadnych pytań i uwag nie było więc Przewodniczący zrządził głosowanie:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 1 głosów.
Uchwała została przyjęta (załącznik Nr 13).
Następnie Przewodniczący zarządził głosowanie nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawki opłaty targowej, zasad ustalania i poboru oraz terminu płatności, uwzględniającą, iż inkasentem opłaty targowej jest Pan Zbyszek Kotowski:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
(Jeden Radny – Pan B. Dąbrowski nie wziął udziału w głosowaniu, z powodu chwilowej nieobecności). Uchwała została przyjęta jednogłośnie (załącznik Nr 14).
Pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawki podatku od posiadania psów. Przewodniczący zapytał, czy są pytania odnośnie przedstawionego projektu. Pytań nie było więc poprosił o głosowanie:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
(Nadal nieobecny Pan B. Dąbrowski). Uchwała została przyjęta jednogłośnie (załącznik Nr 15).
13/
Pani Sekretarz przedstawiła wzory informacji o gruntach, deklaracji na podatek rolny, informacji o nieruchomościach oraz informacji o lasach i deklaracji budowlan6ych, deklaracji na podatek od nieruchomości oraz informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny, które to będą obowiązywały przy zmianach oraz nowych rolników od 2003 roku. Przewodniczący poprosił o zgłaszanie ewentualnych uwag. Uwag nie było, więc poprosił o głosowanie:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
(Nadal nieobecny Pan B. Dąbrowski). Uchwała została przyjęta jednogłośnie (załącznik Nr 16).
Ad. 7
Przewodniczący Rady poinformował, iż dostał pismo od Zambrowskiego Związku Gmin (zał. Nr 17) z prośbą o dokonanie na najbliższej Sesji Rady wyboru statutowego przedstawiciela gminy Kołaki do Zgromadzenia Związku. Pani Wójt dodała, iż z upływem kadencji Rady kończy się kadencja również delegata. Do Zgromadzenia Związku należy Wójt i wybrany uchwałą Rady przedstawiciel organu gminy.
Przewodniczący poprosił Radnych o zgłaszanie kandydatów na delegata:
- Pan Z. Baczewski zapytał, kto był w ubiegłej kadencji naszym przedstawicielem.
Przewodniczący odpowiedział, że on.
- Pan A. Lutostański powiedział, że niech będzie nadal Pan Kołakowski, gdyż jest już obeznany z tą funkcją. Poparł tą propozycję Pan K. Zawistowski.
Przewodniczący ponownie poprosił Radnych o zgłaszanie się na przedstawiciela. Chętnych i innych zgłoszeń nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie w sprawie wyboru na przedstawiciela do Zambrowskiego Związku Gmin – Ryszarda Kołakowskiego:
Za - 13 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
(Nadal nieobecny Pan B. Dąbrowski, a Pan Przewodniczący nie brał udziału w głosowaniu). Uchwała została przyjęta jednogłośnie (załącznik Nr 18 ).
Ad. 8
Przewodniczący powiedział, iż nie było żadnych zapytań, w związku z tym punktem pozostawiony został na koniec. Spytał się Radnych czy mają jakieś pytania, jednak żadnych nie było.
Ad. 9 i Ad. 10
Przewodniczący poprosił o składanie wniosków i zapytań:
- Pan Radny z Czach: czy na drodze z Czach do Kossak zamiast żwiru nie można nasypać asfaltu frazowanego z innych dróg?
- Pan K. Kierzkowski zgłosił naprawę oświetlenia ulicznego. Dołączył się do tego Pan Z. Baczewski.
- Pan Wiesław Zajkowski poinformował, iż był u niego leśniczy z Zambrowa w sprawie powiadomienia o sprzedaży lasów państwowych, których działki nie przekraczają 1 ha.
- Pani Radna z Ćwikieł Rupie zgłosiła, iż w jej miejscowości brakuje informującego znaku o krowach. Pan Z. Szeligowski z miejscowości Łubnice Krusze poinformował, że u nich też nie ma. Natomiast Pan Żochowski powiedział, iż jadąc od Zambrowa w kierunku Wysokie Mazowieckie wszędzie znajdują się takie oznakowania.
Odnośnie brakujących znaków Pani Wójt odpowiedziała, że Powiatowy Zarząd Dróg nie ma prawnego interesu ograniczania tych znaków. Dlatego poprosiła o składanie na ten temat pism do Sekretariatu Urzędu Gminy i wówczas wystosuje się odpowiednie pismo do Powiatowego Zarządu Dróg.
Jeśli chodzi o sprzedaż lasów, to nic na ten temat w gminie nie wiadomo, więc Pani Wójt powiedziała, że skontaktuje się w tej sprawie z leśnictwem.
Natomiast odnośnie asfaltu frazowanego, to jest on bardzo drogi i Pani Wójt powiedział, że się zastanowi.
Pani Wójt wspomniała, iż ze chce rozwiązać problem z dowożeniem dzieci, gdyż obecne rozwiązanie, tj. zakup biletów jest bardzo drogie.
Poinformowała również, że chce rozebrać drogiczówkę i postara się to zrealizować w najbliższym czasie ze względu na bezpieczeństwo i estetykę.
Pani Wójt również poinformowała, iż chce wstawić lampy energooszczędne, oczywiście w pierwszej kolejności będzie to realizowane w miejscowościach, gdzie stan oświetlenia jest najgorszy. Podkreśliła, iż zdaje sobie sprawę, że lampy te są drogie, ale koszt ich zakupu zostanie szybko zwrócony.
Pani Wójt powiedziała, iż przeprowadziła krótką analizę na temat mienia komunalnego i dowiedziała się, że na terenie gminy jest kilka działek rolniczych, które są nieoficjalnie użytkowane, m.in.: w Łętowie, w Kossakach, dlatego też powiedziała, iż użytkownicy ich będą musieli od 1 styczni przyszłego roku płacić czynsz dzierżawny. Pani Wójt powiedziała, iż niedługo zrobi zebranie w Kossakach, gdyż ma pewien pomysł, tj. sprzedaż znajdującej się tam gminnej działki, a za uzyskana pieniądze zrobienie drogi Kossaki – Czachy.
Pani Wójt wspomniała, że trzeba zrobić również wytyczenie drogi przy Ośrodku Zdrowia i próbować to sprzedać, gdyż słyszała od 2 rodzin, żeby chętnie by owe mienie kupili.
Pan sołtys z Kołak powiedział, ze ostatnio pytała się jego na ten temat pewna osoba, która by chętnie wydzierżawiła z myślą o założeniu restauracji.
Następnie Pani Wójt powiedziała, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wynika, że Wójt powinien mieć zastępcę. W związku z tym stwierdziła, iż chce powołać na z-cę Wójta Pana Tomka Żychowskiego - obecnego inspektora ds. geodezji, który funkcję tę obejmie od nowego roku. Pani Wójt podkreśliła, iż będzie to bardzo korzystne, gdyż w Urzędzie Gminy zawsze będzie albo Pani Wójt, albo zastępca – Pan Żychowski.
Następnie głos zabrał Pan Tomek Żychowski, który poinformował, iż wczoraj był na szkoleniu na temat pozyskiwania środków z Sapardu – nie przez samorządy, ale przez osoby indywidualne, np. na zakup maszyn, urządzeń, samochodów dostawczych. Jeśli ktoś by był tym zainteresowany, to Pan Żychowski powiedział, iż może udostępnić na ten temat informacje.
Innych wniosków, czy też zapytań nie było.
Ad. 11
W związku z tym, iż innych spraw nie poruszano, Przewodniczący zamknął obrady II Sesji.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Danuta Milewska Ryszard Kołakowski
Metryka strony