Protokół Nr XXII
Protokół Nr XXII/05
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
z dnia 19 września 2005 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych, a zakończono o godz. 1200.
Porządek posiedzenia XXII Sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad XXII sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawie:
a) zmian w budżecie gminy;
b) zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008;
c) uchwalenia Gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
d) przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin;
e) zawarcia porozumienia międzygminnego;
f) utworzenia Internetowego Rynku Rolno–Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży.
7. Informacja na temat opieki medycznej na terenie gminy Kołaki Kościelne.
8. Informacja o realizacji zadań przez Ośrodek Pomocy Społecznej za 2004 r.
9. Informacja o wykonaniu budżetu i planu zadań gospodarczych za I półrocze 2005 r.
10. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji.
11. Wnioski i oświadczenia radnych.
12. Sprawy rożne.
13. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
Przewodniczący Rady - Pan Ryszard Kołakowski otworzył XXII sesję Rady Gminy. Przywitał Wójt – Panią mgr inż. Barbarę Wasiulewską, Skarbnik - Panią Helenę Chmielewską, radnych (załącznik Nr 1 - lista obecności radnych) i sołtysów (załącznik Nr 2 - lista obecności sołtysów). Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad – 100% obecność.
Ad. 2
Przewodniczący przedstawił porządek obrad XXII sesji Rady Gminy i zapytał czy są ewentualne wnioski w sprawie zmiany do przedstawionego porządku obrad. Wniosków nie było, porządek został przyjęty.
Ad. 3
Uwag do protokołu z poprzedniej sesji nie było. Protokół Nr XXI/05 sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 18 maja 2005 r. został przyjęty.
Ad. 4
Punkt „Interpelacje i zapytania radnych” postanowiono połączyć z punktem „Sprawy różne”.
Ad. 5
W punkcie tym głos zabrała Wójt – Pani mgr inż. Barbara Wasiulewska. Pani Wójt przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 18 maja 2005 r. do 19 września 2005 r. (załącznik Nr 3 – informacja Wójta o pracy między sesjami). Pytań i uwag do przedstawionej informacji nie było.
Ad. 6
a)
Przewodniczący Rady – Pan Kołakowski Ryszard poprosił Panią Wójt o omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. Pani Wójt powiedziała, że trzeba wprowadzić do budżetu otrzymaną dotację na rozbudowę Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Kołakach Kościelnych oraz realizowane inwestycje. Pani Wójt dodała, że w związku z tym, że droga Rębiszewo Zegadły zakwalifikowała się obecnie do realizacji, to po uzgodnieniach z Panem Kuleszą Waldemarem – radnym z Kossak Borowych i po przedstawieniu propozycji członkom komisji, postanowiono, że w tym roku wstrzymamy się z sypaniem żwiru na drodze Kossaki, ponieważ złożymy wniosek na budowę drogi i może uda nam się pozyskać środki. Następnie Pani Skarbnik omówiła dokładnie proponowane zmiany w budżecie gminy w rozbiciu na działy, rozdziały i paragrafy. Szczególnie Pani Skarbnik zwróciła uwagę na załącznik Nr 3 – wykaz zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2005 r. W miejsce budowa drogi Gosie Duże wprowadza się budowę drogi Rębiszewo Zegadły. Nowym zadaniem wprowadzonym do budżetu będzie adaptacja oraz wyposażenie pomieszczeń świetlicy wiejskiej w Kołakach i reelektryfikacja oświetlenia ulicznego w Kołakach.
Przewodniczący Rady poprosił o pytania:
- Pan Jaworowski Jan: czy Pani Skarbnik mogłaby szerzej omówić dział 754, rozdz. 75412 § 4010?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że w dziale 754, rozdz. 75412 § 4010 wykazano środki w wysokości 3.000 zł na zakup koszul, sznurów, spinek i paliwa dla jednostek OSP z terenu gminy.
Więcej pytań do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy nie było. Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad powyższym projektem uchwały:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy (uchwała Nr XXII/107/05 - załącznik Nr 4).
b)
Głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że zadania inwestycyjne w projekcie uchwały w sprawie zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008 zostały ujęte po to by móc w przyszłości złożyć na nie wnioski i pozyskać środki. Pani Wójt powiedziała, że na spotkaniu Wójtów i Burmistrzów podjęto decyzje o zgłaszaniu kanalizacji do Marszałka. Do 2015 r. gminy muszą uporać się ze ściekami. Stąd wynika wprowadzenie w niniejszym projekcie uchwały budowy kanalizacji w Kołakach, by móc przygotować strategię do realizacji kanalizacji, a potrwa to około 2-3 lat. W projekcie uchwały ujęto zadanie reelektryfikacja oświetlenia ulicznego w Kołakach, by móc przygotować wniosek i pozyskać środki z programu „Odnowa wsi”.
Przewodniczący Rady poprosił o pytania. Pytań nie było, więc Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008 (uchwała Nr XXII/108/05 - załącznik Nr 5).
c)
Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, że do zadań własnych gminy należy utworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną, został opracowany projekt systemu Założenia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną to:
- uzupełnienie braków edukacyjnych, wychowawczych rodzin i dzieci,
- interwencje w wypadku porzucenia, zaniedbania bądź agresji rodziców lub opiekunów wobec dzieci,
- walka z uzależnieniami,
- uświadomienie młodzieży o skutkach nadużywania używek,
- integracja osób niepełnosprawnych z ludźmi zdrowymi oraz próba zaangażowania ich w życie społeczne,
- tworzenie programów przeciwdziałania przemocy i przestępczości wśród dzieci i młodzieży.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad powyższym systemem. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną:
Za - 15 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXII/109/05 w sprawie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną (załącznik Nr 6).
d)/ przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin.
W celu omówienia projektu uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin, Przewodniczący Rady – Pan Ryszard Kołakowski oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt – mgr Barbara Wasiulewska powiedziała, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin wynika z przyjęcia do Zambrowskiego Związku Gmin nowego członka – Gminy Czyżew Osada oraz potwierdzenia przynależności do Związku przez Miasto Zambrów. Następnie Pani Wójt przeczytała wniosek i uchwałę Gminy Czyżew Osada w sprawie przystąpienia do Związku i przyjęcia Statutu oraz uchwałę Rady Miejskiej w Zambrowie w sprawie przynależności Miasta Zambrów do Związku.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusje na temat projektu powyższej uchwały.
W związku z tym, że żadnych uwag i pytań nie było, Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin:
za – 15
przeciw – 0
wstrzymało się – 0.
Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych. W głosowaniu uczestniczyli wszyscy radni.
Uchwała Nr XXII/110/05 w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin została podjęta przy 15 głosach „za”, czyli jednogłośnie.
e) zawarcia porozumienia międzygminnego.
Głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że w dniu 02 sierpnia 2005 r. zostało zawarte porozumienie międzygminne z gminami: Gminą Miasto Zambrów, Gminą Zambrów, Gminą Rutki, Gminą Szumowo, Gminą Czyżew Osada, Gminą Andrzejewo. Na mocy porozumienia gmina Kołaki Kościelne i inne gminy przekazują gminie Miasto Zambrów zadanie własne o charakterze obowiązkowym określone w art. 3 ust. 2 pkt 2 lit. „a” ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości w gminach w zakresie obejmującym budowę, utrzymanie i eksploatację instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych a polegającym na rozbudowie i modernizacji składowiska odpadów komunalnych w Czerwonym Borze. Pani Wójt powiedziała, że porozumienie to wejdzie w życie po podjęciu uchwał o przyjęciu porozumienia międzygminnnego przez wszystkie rady gmin stron porozumienia. Miasto Zambrów w ramach powierzonego zadania dokona rozbudowy i modernizacji istniejącego składowiska odpadów komunalnych w Czerwonym Borze. Gminy Przekazujące zobowiązane są do ponoszenia kosztów powierzonego Miastu Zambrów zadania poprzez udział w kosztach rozbudowy i modernizacji składowiska odpadów komunalnych. Koszt rozbudowy i modernizacji składowiska odpadów obciążają Miasto Zambrów i Gminy Przekazujące proporcjonalnie do liczby mieszkańców poszczególnych gmin. Naszą gminę będą wynosić 4,5%. Miasto Zambrów i Gminy Przekazujące korzystać będą ze składowiska odpadów komunalnych w Czerwonym Borze na równych zasadach. Uprawnienia Gmin Przekazujących i Miasta Zambrów obejmują w szczególności prawo do składowania i utylizacji na terenie składowiska odpadów komunalnych z terenu gmin w nielimitowanej ilości do czasu zakończenia eksploatacji zmodernizowanego i rozbudowanego składowiska, prawo do składowania odpadów niebezpiecznych zawierający azbest, pochodzących z terenów gmin objętych porozumieniem, prawo do składowania odpadów za ponoszeniem jedynie opłat eksploatacyjnych bez uwzględniania kosztów amortyzacji. Odpady pochodzące z terenu gmin będących stronami porozumienia przyjmowanego będą za jednakową odpłatnością. Następnie Pani Wójt przeczytała porozumienie międzygminne zawarte w dniu 02 sierpnia 2005 r. w Zambrowie.
Przewodniczący Rady poprosił o pytania. Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego:
za – 15
przeciw – 0
wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXII/111/05 w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego została jednogłośnie przyjęta.
f)
Pani Wójt powiedziała, że w dniu 01.08.2005 r. w Łomży zostało zawarte porozumienie pomiędzy Związkiem Gmin Wiejskich województwa Podlaskiego i Państwową Wyższą Szkołą Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, którego przedmiotem jest współpraca pomiędzy stronami mająca na celu wspieranie przedsiębiorczości na terenie województwa podlaskiego. Strony realizować będą porozumienie m.in. poprzez uruchomienie Internetowego Rynku Rolno – Towarowego (IRRT). IRRT powstaje z inicjatywy Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki w Łomży jako prototyp przyszłego internetowego forum gospodarczego wymiany informacji handlowej, produkcyjnej i usługowej. Głównym celem tego projektu jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności Podlasia oraz przeciwdziałanie marginalizacji jego obszarów wiejskich w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu oraz spójności ekonomicznej gmin i ich integracji z Unią Europejską. Dla realizacji przedmiotu porozumienia powołana zostanie w terminie do dnia 30.09.2005 r. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „Internetowy Rynek Rolno-Towarowy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. Celem działalności Spółki będzie uruchomienie i prowadzenie Inyternetowego Rynku Rolno-Towarowego. Kapitał zakładowy Spółki wyniesie co najmniej 50.000 zł, a udziałowcami Spółki będą:
- Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości – z wkładem co najmniej 25.500 zł,
- Gminy Województwa Podlaskiego – z wkładem łącznym co najmniej 24.500 zł, tj. ok. 1.000 zł na gminę w zależności od ilości gmin które zadeklarują udział w przedsięwzięciu,
- Banki Spółdzielcze – z wkładem w granicach 5.000-20.000 zł każdy.
Pani Wójt dodała, że w gminie Sokoły jest prowadzona internetowa giełda rolna, o założeniu której wspominał Pan Bogdan Dąbrowski – radny z Guń. Pani Wójt powiedziała, że w związku z powyższym został przygotowany projekt uchwały w sprawie utworzenia Internetowego Rynku Rolno–Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży.
Pytań i uwag do projektu uchwały w sprawie utworzenia Internetowego Rynku Rolno–Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie:
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała Nr XXII/111/05 w sprawie utworzenia Internetowego Rynku Rolno – Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 9).
Ad. 7
Pani Wójt powiedziała, że na sesję został zaproszony Lekarz Rodzinny - Pan Wądołowski Jan. W związku z tym, że Lekarz nie przybył na sesję, Pani Wójt przedstawiła przedłożoną przez Lekarza Rodzinnego informację na temat opieki medycznej na terenie gminy Kołaki Kościelne za 2004 r. (załącznik Nr 10).
Ad. 8
Pani Wójt powiedziała, że na dzisiejszą sesję była zaproszona Kierownik OPS - Pani Bogdańska Dorota, ale jest nieobecna, ponieważ jest na szkoleniu. Dlatego Pani Wójt powiedziała, że przedstawi przedłożoną od Kierownika OPS informację na temat realizacji zadań przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych za 2004 r. (załącznik Nr 11). Pytań i uwag do powyższej informacji nie było. Pani Wójt powiedziała, że jak już wcześniej informowała radnych po kontroli OPS zwróciliśmy ok. 6 tys. zł za 2004 r. Zwrot ten spowodowany był przede wszystkim złą kwalifikacją wydatków w zasiłkach okresowych, Zamiast pokrywać z dotacji 20% a 80% dokładać ze środków własnych, to było płacone 100% z dotacji. Obecnie jesteśmy po rekontroli Ośrodka Pomocy Społecznej i Pani Wójt powiedziała, że jest zadowolona z wyników kontroli. Nie ma niepokojących zastrzeżeń, poza drobnymi usterkami, takim jak na przykład brak opracowanej strategii. Pani Wójt powiedziała, że w Ośrodku Pomocy Społecznej trzeba zatrudnić trzecią osobę do świadczeń rodzinnych, wynika to z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Do tej pory radziliśmy sobie, bo mieliśmy trzecią osobę skierowaną z robót publicznych z Urzędu Pracy. Należy podkreślić, że znacznie wzrosła liczba pracy w OPS, m.in. od września przejęliśmy świadczenia rodzinne z ZUS-u i KRUS-u. W związku z realizowanym „Posiłkiem dla potrzebujących” mamy ok. 150 osób korzystających z programu.
Ad. 9
Pani Skarbnik zapytała czy ma dokładnie omawiać informację o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2005 r. Rada uznała, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ każdy z radnych otrzymał informację i zapoznał się z nią. Pani Skarbnik ogólnie omówiła realizację budżetu gminy za I półrocze, zwracając szczególnie uwagę na poniesione wydatki i zadania inwestycyjne. Pani Wójt dodała, że odnośnie wpływów z wody, to trzeba mieć świadomość, że nasz park maszynowy starzeje się i trzeba będzie go wymienić.
Ad 10
Przewodniczący Rady poinformował, że od ostatniej sesji nie wypłynęły zapytania i interpelacje. Zapytania formułowane ustnie w sprawach różnych.
Ad. 10
Wnioski i oświadczenia radnych w sprawach różnych.
Ad. 11
- Pan Jaworowski Jan zapytał jak wygląda sytuacja z dowożeniem dzieci do szkoły na terenie gminy?
Pani Wójt odpowiedziała, że do końca grudnia mamy podpisaną umowę na dowożenie dzieci z Panem Kowalczyk Wiesławem – firma „18-staka z Szumowa”. Jest duża szansa, że nasza gmina dostanie gimbusa. Wszystko zależy jak pójdzie przetarg w Ministerstwie. Po 15 września br. powinno się to rozstrzygnąć.
Pani Wójt poinformowała, że 22 września 2005 r. o godz. 900 odbędzie się spotkanie z przedstawicielami Agencji Rynku Rolnego na temat kwot mlecznych. Spotkanie te odbędzie się w sali gimnastycznej w Kołakach. Pani Wójt poprosiła sołtysów o przekazanie tej informacji w swoich miejscowościach.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Długoborskiemu Andrzejowi. Pan Długoborski Andrzej poprosił o poparcie jego osoby w przyszłych wyborach do Sejmu, a jeśli komuś nie pasuje jego osoba, to Pan Andrzej poprosił, aby poprzeć kogoś z naszego powiatu.
Więcej spraw nie poruszano.
Ad. 12
Przewodniczący podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady XXII sesji Rady Gminy.
Protokolant Przewodniczący Rady
Danuta Niewińska Ryszard Albin Kołakowski
Metryka strony