Protokół Nr 11
Protokół Nr 11/04
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
z dnia 23 listopada 2004 r.
Posiedzenie Komisji rozpoczęto o godz. 1300 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1500. Na posiedzeniu obecni byli wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej, Pani Wójt i Pani Skarbnik (lista obecności: załącznik Nr 1).
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
3. Kontrola poniesionych wydatków na zakup materiałów i wyposażenia w Urzędzie Gminy w miesiącu lipcu.
4. Przyjęcie protokołu Nr 10/04 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
5. Analiza projektu budżetu gminy na 2005 rok.
6. Ustalenie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na 2005 r.
7. Przygotowanie planu pracy Komisji na 2005 rok i planu pracy Rady Gminy na 2005 rok.
8. Sprawy różne.
9. Zamknięcie posiedzenia.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Pan Jan Jaworowski przywitał wszystkich obecnych i otworzył jedenaste posiedzenie Komisji.
Ad. 2
Porządek posiedzenia Komisji został jednogłośnie przyjęty.
Ad. 3
Komisja dokonała kontroli wydatków poniesionych w Urzędzie Gminy w miesiącu lipcu na zakup materiałów i wyposażenia. Protokół kontroli Komisji stanowi załącznik Nr 2.
Ad. 4
Uwag do protokołu Nr 10/04 Komisji Rewizyjnej z dnia 20 września 2004 r. nie było, protokół został przyjęty.
Ad. 5 i 6
Przewodniczący Komisji – Pan Jan Jaworowski w celu omówienia projektu budżetu gminy na 2005 rok oddał głos Pani Skarbnik i Pani Wójt. Pani Skarbnik poinformowała o założeniach projektu budżetu i w jaki sposób został skonstruowany, a następnie przeszła do jego omawiania zaczynając od planu dochodów na 2005 r.
- Pan Andrzej Lutostański: „dlaczego planowana na 2005 r. subwencja oświatowa jest niższa w stosunku do bieżącego roku”?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie wie dlaczego została zmniejszona ta subwencja, dopiero jak przyjdzie metryczka (luty – marzec 2005 r.) będzie wiadomo, jak zostały rozliczone pieniądze na oświatę. Pani Skarbnik powiedziała, że w sprawie tej dzwoniła do innych gmin i dowiedziała się, że w innych gmina również subwencja ta została zmniejszona. Na pewno jest to spowodowane zmniejszającą się liczbą dzieci w szkołach. Pani Wójt dodała, że należy mieć świadomość, że niedługo powróci decyzja w sprawie dalszego funkcjonowania szkoły w Szczodruchach, bo np.: na dzień dzisiejszy w tym roku w całej parafii urodziło się 17 dzieci. Pod względem finansowym będzie ciężko utrzymać trzy szkoły.
- Pan Jan Jaworowski: „rodzice powinni powiadomić, ile dzieci będzie uczęszczało do szkoły w Szczodruchach w przyszłym roku”.
Pani Skarbnik poprosiła o pytania odnośnie planu dochodów. W związku, z tym że więcej pytań nie było Pani Skarbnik przeszła do omawiania planu wydatków.
Pani Wójt powiedziała, że zapisane kwoty w dziale „Transport i łączność” (dział 600, rozdz. 60016) są na pewno za małe na realizacje planowanych inwestycji, ale jeśli będzie nadwyżka budżetowa wówczas będą one zwiększane.
Pani Wójt omówiła załącznik inwestycyjny, powiedziała, że został on skromnie zaplanowany, bieg tych inwestycji będzie zależał od wysokości nadwyżki. Jeszcze nie było wizytacji na drodze Czachy – Kołaki i drodze Podłatki Duże, więc nie wiadomo, czy jeszcze w tym roku wpłyną środki z programu SAPARD. Należy mieć świadomość, że budżet gminy coraz bardziej się uszczupla w wyniku nakładania na gminy coraz więcej zadań własnych. Wzrosły wszelkie koszty utrzymania, w wyniku wzrostu cen energii, opału, paliwa, a inwestycje przede wszystkim z powodu wzrostu podatku VAT.
Pani Wójt powiedziała, że projekt budżetu zakłada wzrost o 3%, tak również zostały zaplanowane podatki: rolny, leśny i od nieruchomości, nie były one zwiększane od dwóch lat. W przypadku podatku rolnego byłoby to więcej ok. 1 zł za 1 q żyta. Nie ma już subwencji wyrównawczej w zakresie dochodów utraconych z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatku rolnym i leśnym.
- Pan Andrzej Lutostański: „na jakim poziomie kształtują się podatki w Kuleszach Kościelnych”?
Pani Wójt odpowiedziała, że obecnie mają podobne stawki podatków, a na przyszły rok planują wzrost podatków o 8%.
- Pan Andrzej Lutostański: „plan subwencji oświatowej jest mniejszy, a jak z pozostałymi subwencjami”?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że subwencja ogólna wzrośnie o ok. 7%. Natomiast nie ma już subwencji rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatku rolnym i leśnym.
- Pan Andrzej Lutostański: „ile wyniesie nadwyżka budżetowa”?
Pani Wójt odpowiedziała, że prawdopodobnie będzie kształtować się na poziomie pozyskanych środków z programu Sapard.
- Pan Jan Jaworowski: „ile wzrośnie podatek od nieruchomości”?
Pani Wójt odpowiedziała, że jest planowany wzrost podatku od nieruchomości również o 3%.
- Kulesza Waldemar zaproponował wzrost wynagrodzeń pracowników Urzędu Gminy w 2006 r. o 10%.
Dyskusji na ten temat członkowie Komisji nie podjęli.
Pytań i uwag więcej nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 rok:
Za – 4 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu na 2005 r.
Przewodniczący Komisji porosił o wyrażenie opinii nad proponowanym wzrostem podatku rolnego o 3% w stosunku do roku bieżącego:
Za – 4 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie wzrost podatku rolnego (załącznik Nr 3)
Przewodniczący Komisji porosi o wyrażenie opinii nad proponowanym wzrostem podatku leśnego:
Za – 4 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie wzrost podatku leśnego o 3% na 2005 rok (załącznik Nr 4).
Przewodniczący Komisji porosi o wyrażenie opinii nad proponowanym wzrostem podatku od nieruchomości:
Za – 4 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie wzrost stawek podatku od nieruchomości o 3% (załącznik Nr 5).
Ad. 7
Członkowie Komisji przygotowali projekt planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2005 rok (załącznik Nr 6), który zostanie przedłożony na najbliższej sesji.
Następnie Członkowie Komisji zgłosili swoje propozycje do projektu uchwały w/s planu pracy Rady na 2005 r. (załącznik Nr 7).
Ad.8
Pani Wójt poinformowała, że został przeprowadzony drugi przetarg na mieszkanie i zostało ono sprzedane za 27,5 tys. zł. W grudniu odbędzie się przetarg na sprzedaż działki położonej przy Ośrodku Zdrowia. Pani Wójt dodała, że należy mieć świadomość, że w przyszłym roku już nie będzie wpływów ze sprzedaży składników majątkowych. Pani Wójt powiedziała, że w związku ze zmianą k.c. w 2005 r. nastąpi zasiedzenie dróg. Dlatego trzeba będzie odtworzyć bieg dróg.
Pani Wójt powiedziała, że Strażacy OSP w Kołakach chcą we własnym zakresie, pod naszym nadzorem, remontować świetlicę, np.: jeśli znalazłyby się pieniądze na terakotę, to oni sami gotowi są ją ułożyć.
- Przewodniczący Komisji powiedział, że na pewno znajdzie się ktoś, kto np.: podaruje drzewo na podłogę w świetlicy, a Pan Przewodniczący gotowy jest je przetrzeć w tartaku.
- Pan Dąbrowski Bogdan powiedział, że może przeznaczyć na ten cel brzozę.
Pani Wójt powiedziała, że przekaże tą dobrą wiadomość Strażakom.
- Pan Jaworowski Jan: „a jak wpływają podatki”?
Pani Wójt odpowiedziała, że poza jednym wyjątkiem (Urbimax), podatki wpływają bez zastrzeżeń.
- Pan Jaworowski Jan: „czy wpłynęła do Urzędu Gminy jakaś skarga”?
Pan Wójt odpowiedziała, że nie.
Więcej spraw nie poruszano.
Ad. 9
Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim obecnym i zamknął jedenaste posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Protokolant Przewodniczący Komisji
Danuta Niewińska Jan Jaworowski
Członkowie Komisji:
1. Bogdan Dąbrowski
2. Waldemar Kulesza
3. Andrzej Lutostański
Metryka strony