Protokół Nr 12
Protokół Nr 12/05
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
z dnia 22 marca 2005 r.
Posiedzenie Komisji rozpoczęto o godz. 1300 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1500. Na posiedzeniu udział wzięło trzech członków Komisji Rewizyjnej, Pani Wójt i Pani Skarbnik (nieobecny – Pan Jaworowski Jan, lista obecności: załącznik Nr 1).
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
4. Wyrażenie opinii na temat projektów uchwał w sprawach:
a) zmian w budżecie gminy;
b) zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej;
c) ustalenia opłat za korzystanie z posiłków w stołówkach szkolnych;
d) regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym;
e) ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy;
f) ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych gminy;
g) zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne;
h) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Kołaki Kościelne.
5. Sprawy różne.
6. Zamknięcie posiedzenia.
Ad. 1
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej - Pan Bogdan Dąbrowski przywitał wszystkich obecnych i otworzył dwunaste posiedzenie Komisji.
Ad. 2
Porządek posiedzenia Komisji został jednogłośnie przyjęty.
Ad. 3
Uwag do protokołu Nr 11/04 Komisji Rewizyjnej z dnia 23 listopada 2004 r. nie było, protokół został przyjęty.
Ad. 4
a)
Wiceprzewodniczący Komisji – Pan Bogdan Dąbrowski w celu omówienia projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok oddał głos Pani Skarbnik. Pani Skarbnik dokładnie omówiła załączniki do projektu uchwały w sprawie zmian do budżetu. W załączniku Nr 1 dochody – zwiększenie, Pani Skarbnik powiedziała, że zwiększono dochody ze względu na zwiększenie planu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz subwencji oświatowej. W związku z tym, że przystąpiliśmy do programu „Posiłek dla potrzebujących” gmina dostanie dotacje od Wojewody Podlaskiego na dofinansowanie realizacji tegoż programu w wysokości 20.778 zł. W załączniku Nr 2 wydatki – zwiększenie, Pani Skarbnik powiedziała, że zwiększono wydatki na usługi remontowe dróg gminnych, spłacono odsetki od zaciągniętego kredytu, opłacono usługi internetowe w Urzędzie Gminy i SP w Kołakach Kościelnych. Pani Wójt powiedziała, że Powiatowa Komenda Straży Pożarnej w Zambrowie kilkakrotnie zwracała się z prośbą o wsparcie finansowe na zakup samochodu, dlatego też w projekcie niniejszej uchwały zaplanowano 10 tys. zł na zakup samochodu strażackiego. Pani Wójt dodała, że wczoraj Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych przychyliła się do przekazania 10 tys. zł dla PKSP w Zambrowie. Pani Skarbnik powiedziała, że w dziale Pomoc społeczna zwiększono wydatki na dożywianie o 20.778 zł oraz wyodrębniono 15 tys. zł na opłatę za pobyt mieszkańców w domach pomocy społecznej. Pani Skarbnik powiedziała, że obecnie nie ma u nas takich osób, ale wymaga takiego zabezpieczenia ustawa o pomocy społecznej. Pani Wójt zwróciła uwagę, że w administracji publicznej zwiększenie wydatków na zakup materiałów biurowych i węgla w Urzędzie Gminy wynika z faktu, że gmina przystąpiła do programu wdrażania elektronicznego i trzeba było wówczas wykazać zabezpieczenie środków. Dlatego też Pani Wójt zarządzeniem zdjęła 15 tys. zł z działu administracja i wykazała je jako zabezpieczenie. Gmina przeznaczy 15 tys. zł, a pozyskamy sprzęt komputerowy o wartości ok. 64 tys. zł.
- Pan Bogdan Dąbrowski: „ile dokładamy do oświaty”?
Pani Skarbnik powiedziała, że w ubiegłym roku ze środków własnych przeznaczyliśmy ok. 800.000 zł na oświatę, nie biorąc pod uwagę dowożenia i przedszkola.
Więcej pytań i uwag nie było, więc Wiceprzewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 2).
b)
Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej wynika z ustawy o pomocy społecznej. Projekt ten reguluje wydatki na usługi, pomoc rzeczową, gorące posiłki, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe, które podlegają zwrotowi w części lub całości na zasadach określonych niniejszym projektem uchwały. Pani Wójt powiedziała, ze podstawą zwrotu jest kryterium dochodowe i wynosi 316 zł na osobę lub 474 zł w przypadku osoby samotnie wychowującej dziecko. Następnie Pani Wójt omówiła dokładnie projekt uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej i poprosiła o pytania.
Pytań i uwag nie było, więc Wiceprzewodniczący poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 3).
c)
Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, że nie ma już dotacji z Ministerstwa Finansów na dożywianie dzieci w szkole, dlatego Dyrektor ZS w Kołakach wspólnie z Panią Skarbnik przeprowadzili kalkulację kosztów ponoszonych na dożywianie. Z kalkulacji wynika, że koszt obiadu kształtuje się na wysokości 3,80 zł. Pani Wójt powiedziała, że został podpisany Program „Posiłek dla potrzebujących” w wyniku którego gmina dostanie 20.778 zł dotacji od Wojewody Podlaskiego a drugą połowę dołoży gmina. Obecnie kwalifikuje się około 130 osób na dożywianie. Pani Wójt dodała, że do tej pory cena obiadu faktycznie wynosiła 3,80 zł z tym, że rodzice płacili 1,90 zł za obiad, a resztę dokładała pomoc społeczna.
W związku z tym, że pytań nie było, Pan Wiceprzewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 4).
d)
Pani Wójt powiedziała, że regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym Rada Gminy musi przyjąć do końca marca. Regulamin określa sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego, formy w jakich udziela się stypendium szkolnego, tryb i sposób udzielania stypendium i zasiłku szkolnego. Pani Wójt powiedziała, że miesięczna wysokość dochodu w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż 316 zł (netto). Ustawowo maksymalna wysokość stypendium wynosi 112 zł, a minimalna 44,80 zł, natomiast wysokość zasiłku szkolnego nie może jednorazowo przekroczyć 280 zł. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje Wójt w drodze decyzji administracyjnej. Do opiniowania wniosków o udzielenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym Wójt powołuje komisję stypendialną oraz określa jej tryb pracy. Następnie Pani Wójt poprosiła o pytania.
Pytań nie było, więc Wiceprzewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 5).
e)
Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy wynika ze zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 33, poz. 264, z 2004 r. Nr 47, poz. 448, z 2005 r. Nr 34, poz. 309). Pani Wójt przedstawiła ile obecnie będzie wynosiło wynagrodzenie Pani Wójt.
Pytań i uwag nie było, Wiceprzewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 6).
f)
Pani Wójt powiedziała, że na wniosek Dyrektora ZS oraz Kierownika OPS o ustalenie najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych gminy został przygotowany projekt uchwały w tej sprawie. Pani Wójt dokładnie omówiła powyższy projekt uchwały i poprosiła członków komisji o pytania.
- Pan Bogdan Dąbrowski: „podane kwoty, to kwoty brutto czy netto”?
Pani Wójt odpowiedziała, że brutto.
Więcej pytań nie było i Wiceprzewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii w sprawie projektu uchwały ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych gminy:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 6).
g)
Pani Wójt poprosiła Panią Niewińską Danutę o omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne, gdyż to ona była na szkoleniu na ten temat i przygotowała projekt tej uchwały. Pani Niewińska powiedziała, że projekt uchwały zawiera zmiany, które faktycznie w naszej gminie były realizowane, ale brakuje ich zapisu w Statucie, bo tak np. Przewodniczący Rady Gminy przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy czwartek w godz. 1400-1600 i taka informacja jest wywieszona na tablicy ogłoszeń, ale trzeba taki zapis wprowadzić do statutu. Podobnie jest w przypadku protokołów komisji rady, trzeba dodać do statutu, co protokół z posiedzenia komisji powinien w szczególności zawierać. Projekt uchwały reguluje również sposób postępowania przy załatwianiu wniosków oraz skarg. Do zadań Komisji Rewizyjnej zostało dodane wstępne badanie skarg.
Pytań i uwag nie było, więc Wiceprzewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 7).
h)
Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Kołaki Kościelne został przygotowany przez Gminną Komisje Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Członkowie Komisji zapoznali się z projektem uchwały i Wiceprzewodniczący poprosił o głosowanie w nad powyższym projektem uchwały:
Za – 3 głosy,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Kołaki Kościelne (załącznik Nr 8).
Ad.5
W sprawach różnych głos zabrali:
- Pan Andrzej Lutostański: „kiedy będzie zrobione oświetlenie na ul. 11 Listopada i ul. Kościelnej w Kołakach”?
Pani Wójt odpowiedziała, że 18 marca br. Zakład Energetyczny z Łomży naprawiał tą awarię i po ich naprawie oświetlenie już w ogóle nie działało. W związku tym Pani Wójt powiedziała, że została zgłoszona reklamacja.
- Pan Lutostański Andrzej: „tam pewnie trzeba wymienić lampy”?
Pani Wójt odpowiedziała, że myślała nad tym i jeśli wygospodarujemy trochę środków to wymieni się na żarówki energooszczędne.
- Pan Lutostański Andrzej: „kiedy zostanie poprawiona droga do pół od ul. Wyszyńskiego”?
Pani Wójt odpowiedziała, że w miesiącu kwiecień – maj. Pani Wójt dodała, że remonty dróg będą realizowane przy okazji jak będą budowane drogi w Czosakach i Kruszach.
- Pan Kulesza Waldemar: „kiedy będzie remontowana droga do Kossak Borowych”?
Pani Wójt powiedziała, że w tym półroczu nie, bo i tak będą budowane dwie drogi, a przecież nie można wydać wszystkich środków, trzeba zachować płynność finansową gminy.
- Pan Lutostański Andrzej zwrócił uwagę, że w Kołakach na ul. 11 Listopada i w Ćwikłach są na jezdni dwie duże dziury, które są niebezpieczne.
Pani Wójt zadzwoniła do Powiatowego Zarządu Dróg i to zgłosiła.
Pani Wójt poinformowała o zmianie pracowników i kierowników w OPS i Bibliotece Publicznej w Kołakach Kościelnych.
Pani Wójt powiedziała, że będzie składany wniosek na rozbudowę szkoły w Kołakach, elewacje, odwodnienie i byłoby to realizowane w przyszłym roku.
Więcej spraw nie poruszano.
Ad. 9
Wiceprzewodniczący Komisji podziękował wszystkim obecnym i zamknął dwunaste posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Protokolant Przewodniczący Komisji
Danuta Niewińska Jan Jaworowski
Członkowie Komisji:
1. Bogdan Dąbrowski
2. Waldemar Kulesza
3. Andrzej Lutostański
Metryka strony