UCHWAŁA NR XXVI/132/06
UCHWAŁA NR XXVI/132/06
RADY GMINY KOŁAKI KOŚCIELNE
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kołaki Kościelne.
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach1) (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zambrowie uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kołaki Kościelne, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Ryszard Albin Kołakowski
Załącznik
do Uchwały Nr XXVI/132/06
Rady Gminy Kołaki Kościelne
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY KOŁAKI KOŚCIELNE
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Ustala się Regulamin, który określa:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;
2) rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych i ich usytuowanie;
3) uregulowanie dotyczące odpadów przemysłowych i medycznych;
4) obowiązki użytkowników nieruchomości nieskanalizowanych;
5) wymogi dotyczące transportu odpadów komunalnych i ścieków domowych /nieczystości płynnych/;
6) miejsca wywozu odpadów komunalnych i ścieków domowych;
7) zasady utrzymania zwierząt gospodarskich;
8) wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i zasad jej przeprowadzania;
9) odpowiedzialność za przestrzeganie Regulaminu i zasady kontroli jego przestrzegania.
§ 2. Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli i zarządców nieruchomości;
2) użytkowników lokali użytkowych, nieruchomości oraz obiektów przeznaczonych do celów handlowych, gastronomicznych, magazynowych i innych celów gospodarczych jak też obiektów przeznaczonych na cele użyteczności publicznej;
3) kierowników budów - w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy;
4) osoby wykonujące remonty;
5) kierowników jednostek organizacyjnych użytkujących tereny i obiekty służące komunikacji publicznej;
6) inne podmioty władające nieruchomościami.
§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz. U. z 2005 r. Nr 132, poz. 622/;
2) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;
3) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności takie jak: resztki spożywcze, opakowania towarów, resztki poopałowe /popiół/, uszkodzone naczynia, gruz, tekstylia, puszki konserwowe itp. w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych;
4) surowcach wtórnych - należy przez to rozumieć te części wyselekcjonowane z odpadów komunalnych nadające się do wykorzystania materiałowego lub surowcowego, a w szczególności szkło, papier, metal, tworzywa sztuczne;
5) odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady z Zakładów Opieki Zdrowotnej, zakładów weterynaryjnych, zużyte oleje i akumulatory ołowiowe, świetlówki itp.;
6) wysypisku - należy przez to rozumieć wyznaczone przez gminę miejsca do gromadzenia odpadów komunalnych, których nie można wykorzystać gospodarczo, spełniając odpowiednie warunki i wymagania budowlane, technologiczne i organizacyjne dla zagwarantowania ochrony środowiska naturalnego i bezpieczeństwa ludzi;
7) oczyszczalnia ścieków - jest to miejsce, w którym przyjmowane są nieczystości płynne transportowane specjalistycznymi pojazdami z miejsc ich gromadzenia;
8) jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć podmioty gospodarcze i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów oraz wywozu ścieków, posiadający na to zezwolenie.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażyć zajmowaną przez siebie nieruchomość w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych i ścieków domowych oraz utrzymywać je w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym, starać się o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia, upiększając je zielenią i ukwieceniem.
2. Pojemność urządzeń o których mowa w ust.1 winna być tak dobrana, aby ilość i wielkość wytwarzanych odpadów stałych oraz płynych była możliwa do ich gromadzenia, a częstotliwość ich opróżniania nie doprowadzała do przepełnienia danego urządzenia.
§ 5. Na każdego właściciela nieruchomości, na którego terenie powstają odpady, nakłada się obowiązek gromadzenia odpadów komunalnych w urządzeniach do tego przeznaczonych i przekazywania ich:
1) do wywozu jednostkom wywozowym;
2) komunalne odpady ciekłe wywozić we własnym zakresie do oczyszczalni ścieków lub zlecać ich wywiezienie jednostkom wywozowym.
§ 6. W przypadku zlecenia wywożenia odpadów ciekłych jednostkom wywozowym, właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zawarcia umowy z jednostką wywozową na zasadach określonych w art. 6 ust. 1 ustawy.
§ 7. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmioty posiadające zezwolenie na wykonywanie usług usuwania odpadów komunalnych: kwitem odbioru, dowodem zapłaty lub umową.
§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielania informacji związanych z wytwarzaniem odpadów, oraz umożliwienia wstępu na teren posiadłości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu upoważnionym do tego organom administracji samorządowej.
§ 9. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania odpadów i innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości, zabrania się spalania odpadów na terenie nieruchomości.
§ 10. Zabrania się wysypywania i składowania odpadów w miejscach do tego nie wyznaczonych. Stałe odpady należy składować wyłącznie na wyznaczonych wysypiskach odpadów.
§ 11. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania ze śmieci, śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości.
§ 12. 1. Zabrania się mycia i naprawy samochodów poza myjniami i warsztatami naprawczymi:
1) na terenach o urządzonej zieleni oraz terenach rolniczych z wyłączeniem siedziby gospodarstwa;
2) w pobliżu otwartych zbiorników wodnych i cieków wodnych;
3) w pasach drogowych ciągów komunikacyjnych (doraźne naprawy pojazdów samochodowych mogą się odbywać wyłącznie pod warunkiem, że powstające odpady gromadzone będą w pojemnikach do tego przeznaczonych).
2. Dopuszcza się mycie i naprawy pojazdów samochodowych na:
1) terenach przeznaczonych pod działalność gospodarczą przez podmioty gospodarcze na terenie nieruchomości podmiotu gospodarczego;
2) na terenach zabudowy jednorodzinnej na terenie nieruchomości, do której prawa posiada właściciel samochodu;
3) na terenach stanowiących własność gminy Kołaki Kościelne, za zgodą Wójta Gminy.
§ 13. Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych, utrzymanie czystości i porządku na terenie dróg publicznych należy do zarządcy drogi.
§ 14. Wykonywanie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie budowy należy do kierownika budowy.
§ 15. Szkoły, placówki ochrony zdrowia, zakłady przemysłowe, handlowe, rzemieślnicze, itp. winne ustawić odpowiednią ilość pojemników na odpady, według norm dla tego typu placówek, a w pojemnikach mogą być gromadzone wyłącznie odpady komunalne.
§ 16. Miejsce lokalizacji urządzeń do gromadzenia odpadów stałych i płynnych jak również urządzeń do gromadzenia obornika, gnojowicy, kompostu i kiszonki winny spełnić warunki określone w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz. U. z 1994 r. Nr 89, poz. 414, z późn. zm./ oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
Rozdział III
Selektywna zbiórka odpadów
§ 17. Zaleca się prowadzenie segregacji odpadów przez wytwórców odpadów i właścicieli nieruchomości. Urząd Gminy będzie popierać zorganizowaną selektywną zbiórkę odpadów użytecznych przez podmioty zapewniające ustawienie w wyznaczonych miejscach zbiorników do selektywnej ich zbiórki, regularny ich wywóz oraz odpowiednie ich zagospodarowanie.
§ 18. Segregacja odpadów polega na oddzielnym przygotowaniu do zebrania i przewozu:
- makulatury,
- opakowań szklanych,
- odpadów tekstylnych,
- odpadów metalowych,
- odpadów z tworzyw sztucznych.
§ 19. Zasady segregacji odpadów jak i termin wprowadzania w życie obowiązku segregacji odpadów zakreśli Wójt Gminy.
§ 20. 1. Odpady niebezpieczne nie mogą być gromadzone, transportowane i utylizowane na ogólnych zasadach w sposób podany w niniejszych szczegółowych zasadach utrzymywania czystości i porządku na terenie gminy.
2. Odpady niebezpieczne podlegają odrębnej segregacji, składowaniu i transporcie do specjalistycznych zakładów, gdzie są składowane i utylizowane.
3. Segregację odpadów niebezpiecznych prowadzi osobiście właściciel nieruchomości, który zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji tych odpadów.
4. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest osobiście zabezpieczyć właściwe gromadzenie odpadów niebezpiecznych, ich transport i utylizację przez jednostki specjalistyczne posiadające wymagane zezwolenia, przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących odpadów niebezpiecznych oraz poniesienia kosztów związanych z powyższym.
Rozdział IV
Odpady przemysłowe i medyczne
§ 21. Odpady przemysłowe i medyczne podlegają obowiązkowemu oddzielnemu gromadzeniu, odbiorowi i unieszkodliwieniu według zasad określonych w ustawie z 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z późn. zm./.
Rozdział V
Zasady utrzymania zwierząt domowych gospodarskich
§ 22. Właściciel nieruchomości utrzymujący zwierzęta domowe i gospodarskie zabezpiecza nieruchomość przed jej opuszczeniem przez zwierzęta.
§ 23. Właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło ulicę, chodnik bądź inne miejsce publiczne obowiązany jest do usunięcia zanieczyszczenia.
§ 24. Osoby utrzymujące psy lub inne zwierzęta domowe zobowiązane są do opieki nad nimi wykluczającej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi.
§ 25. Właściciele psów zobowiązani są do ich szczepienia przeciwko wściekliźnie.
§ 26. Zabrania się:
- puszczanie psa samopas,
- pozostawienia psa bez dozoru, jeżeli zwierzę to nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie należycie zabezpieczonym,
- wprowadzanie psów do placówek handlowych, gastronomicznych, zakładów usługowych, obiektów użyteczności publicznej, na teren placów zabaw i boisk.
§ 27. Wprowadzanie psów poza posesje dozwolone jest jedynie na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa z nałożonym kagańcem dopuszczalne jest tylko w miejscach mało uczęszczających przez ludzi, jeśli osoba nadzorująca ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad zachowaniem zwierzęcia.
§ 28. Psy bezpańskie i pozostające bez opieki podlegają odłowieniu.
§ 29. 1. Wprowadza się zakaz utrzymywania zwierąt gospodarskich (bydła, trzody, koni, drobiu, zwierząt futerkowych i innych) na terenach zabudowy wielorodzinnej, w odległości 50 m od siedziby urzędów organów administracji, szkół i placówek użyteczności publicznej.
2. W przypadku, gdy w dniu wejścia w życiu nieniejszego regulaminu zwierzęta gospodarskie są utrzymywane w odległości mniejszej niż określonej w ust. 1, hodowla tych zwierząt jest możliwa do czasu zaprzestania jej prowadzenia.
Rozdział VI
Odpowiedzialność i kontrola
§ 30. Upoważnieni przez Wójta Gminy Kołaki Kościelne pracownicy na mocy odrębnych przepisów są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień niniejszego Regulaminu.
§ 31. Naruszenie przepisów niniejszego Regulaminu podlega karom przewidzianym w art. 77, art. 117 i art. 145 Kodeksu wykroczeń.
Przewodniczący Rady
Ryszard Albin Kołakowski
Metryka strony