UCHWAŁA NR XXVI/131/06

Uchwała NR XXVI/131/06

Rady Gminy Kołaki Kościelne

z dnia 27 kwietnia 2006 r.

w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Kołaki Kościelne w roku 2006 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, z 2006 r. Nr 17, poz. 128), art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, 1420, Nr 175, poz. 1462, Nr 249, poz. 2104) uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Roczny program współpracy Gminy Kołaki Kościelne w roku 2006 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i obowiązuje od dnia 1 stycznia 2006 r.

Przewodniczący Rady

Ryszard Albin Kołakowski

 

 

 

Załącznik

do Uchwały nr XXVI/131/06

Rady Gminy Kołaki Kościelne

z dnia 27 kwietnia 2006 r.

ROCZNY PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY KOŁAKI KOŚCIELNE W ROKU 2006 Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R. O DZIAŁALNOSCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE

Wstęp

Aktywna działalność organizacji pozarządowych i podmiotów, o których jest mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi ważne ogniwo aktywności społeczno - gospodarczej demokratycznego państwa. Stanowi znakomitą bazę dla rozwoju lokalnych społeczności, gdyż skupiają najaktywniejszych i najbardziej wrażliwych ludzi na sprawy obywateli swojego środowiska. Niezbędne więc jest włączenie podmiotów pozarządowych w system funkcjonowania Gminy Kołaki Kościelne na zasadzie równoprawnego partnerstwa, pomocniczości, suwerenności, uczciwej konkurencji i jawności.

Rozdział I. postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć w niniejszym programie mowa jest o:

1) "ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.);

2) "gminie" - należy przez to rozumieć Gminę Kołaki Kościelne;

3) "organizacji" - należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe, jak również podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.

§ 2. Współpraca Gminy z organizacjami opiera się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

§ 3. Partnerami Gminy mogą być organizacje, które podejmując działania realizują zadania Gminy wynikające z odrębnych przepisów.

§ 4. Organizacje winny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.

Rozdział II. Zakres współpracy

§ 5. Obszar współpracy Gminy z organizacjami obejmuje w szczególności sferę zadań publicznych o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy.

§ 6. Ustala się następujące priorytetowe obszary, na których może odbywać się współpraca w 2006 roku.

1) W sferze dotyczącej oświaty, kultury i kultury fizycznej podejmowane będą działania w zakresie:

a) organizowanie imprez kulturalnych mających na celu promocję Gminy Kołaki

Kościelne,

b) podtrzymywania polskiej tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej - organizacja konkursów, wystaw i imprez nawiązujących do tradycji narodowej,

c) wspierania i promocji twórczości oraz działań i inicjatyw kulturalnych,

d) nauki, edukacji oświaty i wychowania:

- działania zapewniające zagospodarowanie wolnego czasu dzieci i młodzieży,

- organizacja zajęć pozaszkolnych, pozalekcyjnych jako rozwój zainteresowań,

- organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży;

e) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu:

- organizacja pozalekcyjnych zajęć sportowych,

- organizacja zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,

- popularyzacja walorów rekreacji ruchowej.

2) W sferze dotyczącej zdrowia i polityki społecznej podejmowane będą następujące działania:

a) organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin niewydolnych wychowawczo zagrożonych problemem alkoholowym,

b) realizacja programów profilaktycznych i terapeutycznych dla dzieci i młodzieży w szczególności związanych z uzależnieniami od środków psychoaktywnych,

c) realizacja programów pracy socjalnej dla środowisk zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym,

d) realizacja programów związanych z wychowaniem w trzeźwości i przeciwdziałaniem alkoholizmowi,

e) realizacja programów opiekuńczo wychowawczych i socjoterapeutycznych,

f) aktywizacja osób starszych i samotnych.

3) W sferze wspierania przedsiębiorczości podejmowane będą działania związane ze współpracą w organizacji spotkań szkoleniowo informacyjnych dotyczących pozyskiwania środków z programów rządowych i Unii Europejskiej.

4) W sferze dotyczącej bezpieczeństwa publicznego i zagrożeń przeciwpożarowych będą podejmowane działania w zakresie:

a) ochrony ludności i mienia,

b) ochrony przeciwpożarowej,

c) organizowania zawodów i imprez o tematyce bezpieczeństwa publicznego.

§ 7. Poza wsparciem finansowym Gmina może udzielać organizacjom pomocy w innych formach, a w szczególności w postaci:

1) udostępnienia lokalu komunalnego na spotkania organizacji oraz spotkania otwarte,

2) umożliwienia organizacji przedsięwzięć na terenie gminnych obiektów sportowych (boisk szkolnych itp.),

3) pomocy w uzyskaniu lokalu na działalność statutową organizacji oraz możliwości zwolnień z podatku od nieruchomości na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

4) pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł w szczególności z funduszy Unii Europejskiej,

5) udzielenia rekomendacji organizacjom współpracującym z gminą, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł,

6) organizacji konsultacji i szkoleń w celu podniesienia sprawności funkcjonowania organizacji,

7) wzajemnego informowania się o kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,

8) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli gminy,

9) konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji,

10) promocji działalności organizacji w skali mikro- i makroregionalnej.

§ 8. Wójt Gminy może zwołać forum organizacji działających na rzecz realizacji zadań własnych Gminy, zapraszając przedstawicieli organizacji w celu zebrania ich opinii i wniosków.

Rozdział III. Zasady współpracy

§ 9. 1. Zlecenie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy na zasadach określonych w ustawie organizacjom - jako zadanie zlecone w rozumieniu art. 69 ust.4 pkt. 1 lit. d oraz art. 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - może przyjmować formy:

1) powierzania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie ich realizacji;

2) wspierania wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

2. Wspieranie oraz powierzanie zadań, o których mowa w ust. 1 odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert.

3. Organizacje przyjmując zlecenie realizacji zadania publicznego w trybie art. 11 ust. 2 ustawy zobowiązane są do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w umowie, odpowiednio o powierzenie lub wsparcie realizacji zadania, a Gmina zobowiązuje się do przekazania na realizację zadania środków publicznych w formie dotacji.

4. Powierzenie zadań może nastąpić w innym trybie niż w otwartym konkursie ofert, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.

§ 10. Wójt Gminy ogłasza otwarty konkurs ofert w terminie i na zasadach określonych w art.13 ustawy.

§ 11. 1. Ogłaszając konkurs Wójt powołuje komisję konkursową, w skład której wchodzą:

1) Skarbnik Gminy,

2) pracownicy samodzielnych stanowisk pracy w urzędzie.

2. W skład komisji konkursowej może wchodzić z głosem doradczym osoba, która w związku z wykonywaniem zawodu posiada specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań podlegających konkursowi.

3. W posiedzeniu komisji konkursowej w części dotyczącej otwarcia ofert i ujawnienia ich treści mogą uczestniczyć, bez prawa głosowania, przedstawiciele zainteresowanych organizacji.

§ 12. 1. Protokół z posiedzenia komisji konkursowej podlega zatwierdzeniu przez Wójta.

2. Komisja konkursowa podlega rozwiązaniu z dniem rozstrzygnięcia konkursu.

3. Wyniki konkursu podawane są do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu wraz ze zwięzłym opisem zadania.

4. W terminie 7 dni od daty ogłoszenia wyników konkursu uczestnik konkursu może wnieść do Wójta Gminy odwołanie od jego rozstrzygnięcia.

5. Rozpatrzenie odwołania następuje w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia i jest ostateczne.

6. Informację o złożonych wnioskach oraz o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadania będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu zamiejszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń urzędu.

§ 13. 1. Oferta składana przez organizacje ubiegające się o dotację na realizację zadań publicznych powinna być wypełniona według wzoru stanowiącego załacznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891), oraz powinna zawierać informacje o których mowa w art. 14 ustawy.

2. Ofertę należy przygotować według następujących zasad:

1) formularz oferty należy opracować w języku polskim,

2) oferta musi być przedstawiona w formie drukowanej i w sposób czytelny (oferty sporządzone i wypełnione odręcznie nie będą rozpatrywane),

3) oferta musi być kompletna i zawierać odpowiedzi na wszystkie wymagane pytania, jeśli którekolwiek pytanie nie dotyczy wnioskodawcy czy zgłaszanego przez niego zadania, należy to jasno zaznaczyć (np. "nie dotyczy"),

4) podane informacje powinny być dokładne i wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić jasność i czytelność oferty, zwłaszcza w zakresie sposobu realizacji celów.

3. Wraz z ofertą należy przedstawić następujące dokumenty:

1) kopię statutu potwierdzoną za zgodność z oryginałem, opatrzoną aktualną datą, pieczęcią oraz podpisem osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji,

2) wypis z właściwej ewidencji lub rejestru (np. z Krajowego Rejestru Sądowego) ważny do 3 miesięcy od daty wystawienia,

3) sprawozdanie merytoryczne i finansowe z działalności organizacji.

4. Ofertę wraz z wymaganymi dokumentami należy dostarczyć w zapieczętowanej kopercie, pocztą lub osobiście na adres:

Urząd Gminy Kołaki Kościelne

ul. Kościelna

18-315 Kołaki Kościelne

5. Na kopercie należy umieścić następujące informacje:

1) pełną nazwę wnioskodawcy i jego adres,

2) nazwę zadania,

3) adnotację "Nie otwierać przed posiedzeniem komisji konkursowej".

6. Oferty nadesłane w inny sposób niż wskazany w ust. 4 (np. faksem lub pocztą elektroniczną ) nie będą brały udziału w konkursie.

7. Wszystkie oferty zgłoszone do konkursu wraz z załącznikami pozostają w aktach Gminy i nie będą zwracane wnioskodawcyani ani w trakcie procesu przyznawania dotacji czy też po jej zakończeniu.

8. Oferty nadesłane po upływie terminu podanego w warunkach konkursu zostaną odrzucone i nie będą rozpatrywane.

9. Wszelkie koszty związane z przygotowaniem i złożeniem oferty ponosi wnioskodawca.

§ 14. Przy rozpatrywaniu ofert uwzględnia się:

1) ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę, w szczególności:

a) liczbę osób zaangażwanych w realizację zadania oraz korzystających z efektu,

b) doświadczenie w realizacji podobnych zadań w poprzednich okresach,

c) możliwość wykonania zaplanowanych działań w przewidzianym czasie i przy zaplanowanych kosztach;

2) ocenę przedstawionej kalkulacji kosztów realizowanego zadania, w tym:

a)wysokość udziału środków własnych,

b) wysokość środków pochodzących z innych żródeł,

c) strukturę wydatków;

3) zgodność oferty z celami konkursu;

4)wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania.

§ 16. Organizacje mogą złożyć z własnej inicjatywy oferty na realizację zadań publicznych, rozpatrzenie tych ofert nastąpi na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy.

§ 17. Dofinansowanie realizacji zadań prowadzonych przez organizacje przyznawane jest po uchwaleniu budżetu gminy.

§ 18. Warunkiem zlecenia przez Gminę organizacji zadania oraz przekazania środków z budżetu na jego realizację jest zawarcie pisemnej umowy z wnioskodawcą według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).

§ 19. 1. Wójt sprawuje kontrolę prawidłowości wykonania zadania przez zleceniobiorcę za pośrednictwem upoważnionych pracowników gminy.

2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1 polega w szczególności na ocenie:

1) stanu realizacji zadania;

2) rzetelności i jakości wykonywania zadania;

3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;

4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.

3. Kontrolę wykorzystania dotacji prowadzi Skarbnik Gminy.

4. Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta wedłu wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).

§ 20. Organizacja, w zakresie otrzymywania środków publicznych z budżety Gminy, jest zobowiązana do zamieszczania na swoich materiałach informacji o finansowaniu lub dofinansowaniu zadania przez Gminę.

§ 21. Wójt przedkłada Radzie Gminy roczne sprawozdanie z wykonania zadań zleconych na podstawie niniejszej uchwały łącznie ze sprawozdaniem rocznym z wykonania budżetu.

Przewodniczący Rady

Ryszard Albin Kołakowski

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2006-10-18

Data modyfikacji: 2006-10-18

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2006-10-18